sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ובצד לא נחלק זה מעיקרו , שהוא בעולם השכלי וראש הוויותיו , ושלעומתו הלה , שכולו נחלק בעולם הנראות , הרי יש למעלה מן העולם המוחש ואף בו ובסמוך לו איזה טבע אחר , שלא כגופים אינו נחלק מעיקרו , אבל נעשה לנחלק בתוך הגופים . והלא גם בגופים החלוקים זה מזה האידיאה שבהם נחלקת , אלא שכולה מצויה בכל אחד מן החלוקים , היא נעשית לריבוי של עצמה , שכל אחד מהם כולו מופרש מחברו , הואיל ונהפכה כולה לדבר הנחלק . משל לצבעים ולאיכויות דרך כלל ולכל צורה , שיכולה להיות כולה בבת אחת בדברים מרובים , המובדלים זה מזה , ואין בידה שום חלק שהוא ואחר זולתו סובלים אותה במידה השווה ; לפיכך יש לראות גם טבע זה כנחלק מכל מקום . נמצא , ליד הטבע העליון , שאינו נחלק בשום פנים , יש הוויה אחרת הסמוכה אליו , שממנו מוצאה וממנו לה לא חילוק , אבל לאחר יציאתה ממנו תשאף אל טבע אחר , וכך ניצבה באמצע בין השניים , בין מה שהוא לא נחלק , שהוא ראשון , ובין מה שהוא נחל ק לפי גופים ושרוי בתוך גופים , ולא כדרך הצבע וכל איכות , ששווים הם בגופים המרובים לנפחיהם , אלא איכות היא , שכולה בדילה בכל גוף כדרך שנפח בדול מנפח . ואפילו גודל הגופים אחד הוא , הרי הצד השווה של האיכות שבכל גוף לעצמו אינו נוגע בשום פנים לשיתופו של רושם השווה , עד שצד השווה הזה משתנה מגוף לגוף ; והרי צד השווה , שהוא רושם , ולא הוויה השווה . וזו שאנו אומרים בה , שהיא למעלה מטבע זה ומקומה ליד ההוויה שאינה נחלקת , הוויה היא הנכנסת בגופים ושם יפקדנה החילוק , מה שלא אירע לה קודם שמסרה עצמה ביד גופים . לפיכך בכל הגופים שהיא באה בקרבם , ואפילו גדולים ביותר הם ומתפשטים לכל עבר , כל זמן שהיא מוסרת עצמה לכול אינה פוסקת מלהיות אחת , אבל לא כדרך שהגוף אחד הוא . שהרי הגוף אחד הוא בגלל רציפותו , וכל חלק שבו משונה מחברו ואחד מקומו . וכן אינה אחת כפי האיכות , אלא זו הטבע שהיא נחלקת ולא נחלקת בבת אחת ומכונה בפינו בשם נפש אינה אחת כדבר הרצוף המחזיק חלק אחר חלק ו אלא חלוקה היא מצד היותה בכל חלקי הגוף , שבו היא שרויה , ושוב אינה חלוקה מפני שהיא כולה בכל החלקים יחד וכן כולה בכל אחד מחלקיו . ומי שיבין זאת עתיד להבין את גדולתה של הנפש ואת גבורתה , שעסקה אלוהי ומופלא ולמעלה מעסקי הטבעים . באין לה גודל אינה נעדרת בכל גודל , ועד שהיא כאן היא גם כאן , לא כהיות במקום אחר אלא בו עצמו , וכך היא נחלקת ולא נחלקת כאחד ; יתירה מזו : אינה נחלקת ולא נהיית חלוקה , שכן כולה נשארת אצל Cf . E . Brehier , Plolin , Enneades , IV , p . 8 ( note ) . 6 Cf . Harder , Plotins Schriften I b , p . 423 ( note ) . 7 8 Cf . Augustinus , De immart . animae XVI 25 , PL 32 , 1034 Ib . . 9

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help