sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . על הוויית הנפש א ( 21 ) ' מאמרי קצר זה , העשרים ואחד לפי הסדר הכרונולוגי , מכיל פירוש ליטימאיוס' ( 35 ) של אפלטון , על הנפש הבלתי מתחלקת והמתחלקת בגופים . . 1 עם החקירה בטיבה של הוויית הנפש הוכחנו , שהיא אינה שום גוף ואף לא הארמוניה בעולם של דברים לא גופניים ; ומה ששייך לאנטילכיה כפי שימושה , כיוון שאינו כעניין ולא מסביר את גופו של דבר התרחקנו ממנו ; ומה שאמרנו , שהיא מטבע מושכל וחלק אל 1 ה , הרי התקרבנו לאמירה ברורה על הווייתה שלה . על כן זה המוצא הטוב יותר להפליג ממנו . אותה שעה היינו מבחינים ומבדילים בין טבע גשמי ושכלי וצירפנו את הנפש לעולם השכל . עתה תהא- לה מונחת בעולם השכלי ונשתדל לנגוע בדרך אחרת . אל הצד הסמוך לטבעה שלה . אנו אומרים : יש דברים שנחלקים מעיקרם , נפזרים מטבעם שלהם . אלו הם דברים , שכל חלק מהם אינו שווה לחברו ולא לכללם , ושכל חלק מהם על כורחו הוא פחות מכללו של הכול . כאלו הם הגדלים שבחוש והנפחים : כל אחד מחזיק מהם במקומו ולא יוכל אחד מהם להיות בבת אחת במקומות הרבה . ויש הוויה שהיא ערוכה בהיפך לזו ; אין החילוק תופס בה כלל , אין בה חלקים ואינה נחלקת , אין התפשטות תופסת בה אפילו במחשבה , אינה צריכה למקום ולא מצויה בשום דבר הקיים , לא במקצתו ולא בכולו , אלא כרכובה על הכול בבת אחת , לא משום שהיא צריכה להם להתיישב עליהם , אלא משום שהללו אינם יכולים ולא חפצים להתקיים בלעדיה , הוויה היא העומדת תמיד בעינה , אחת היא לכל הערוכים אתה כטבור שבגלגל , שבו תלויים הקווים וממנו יצאו אל ההיקף , ואף-על פי כן הם מניחים לו להישאר אצל עצמו , ממנו הם נהיים וקיימים , וכך חלק להם בזה האות , ראשית להם דבר לא נחלק , ועם שהם דבוקים בו הם יוצאים אל פניהם ובאים לשם . Cf . £ " « . IV 7 , 1-8 3 . 1 Ib . IV 7 , 8 4 . 2 Ib . IV 7 , 8 5 . 3 Ib . IV 7 , 9-12 . 4 Ib . IV 7 , 6 ; IV 1 . 5 אנאדה רביעית

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help