sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

המקרה של העיוור יכול לשמש דגם להתמודדותם של חכמים בתחום הגדרת מושגי " כבוד האדם , " וממנו ניתן לגזור גם בנוגע לבעלי מוגבלויות אחרים ולשאלת החובות והזכויות שלהם . 354 בשו"ת שרידי אש ( הרב יחיאל יעקב ויינברג , רוסיה שוויץ , המאה העשרים , ( ב , צג , המחבר מזכיר את מאמר חז"ל " סומא חשוב כמת" וממעט בערכו , כמליצה בלבד , כמו " עני חשוב כמת" או " מי שאין לו בנים חשוב כמת . " במבט ראשון נראה שזו אמירה לכבודו של הסומא , ואולם הדברים נאמרים בתוך דיון על שאלת השתלת קרנית למניעת עיוורון , ודברי המחבר מופיעים בהקשר שבו הוא טוען שעיוורון אינו נחשב פיקוח נפש ולכן אין הצדקה לבזות את המת כדי להפיק קרנית לאדם ההולך ומתעוור . הרב ויינברג ידוע דווקא בפסיקותיו ה"הומניות , " ולכן זו דוגמה מעניינת לבחינת הדו משמעות של תפיסת בעלי המוגבלות בהלכה והמחיר העלול להיות להתייחסות שוויונית גורפת . וראו במאמרו של הרב יחיאל יעקב וינברג , " חרש שלמד לדבר לחיוב מצוות" ( וינברג , תשכ"ה , עמ' ;( 125 ובמאמרו של אביעד הכהן , " על העיוורון ועל היחס לאנשים עם מוגבלות" ( הכהן , תשס"ו . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help