sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:326

טעמא ? דלא מפקדינא וקא עבדינא מצות . והשתא דשמעית להא דרבי חנינא , דאמר רבי חנינא : " גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה" מאן דאמר לי אין הלכה כרבי יהודה עבדינא יומא טבא לרבנן . מאי טעמא ? דכי מפקדינא אית לי אגרא טפי ( בבא קמא פז , א . ( [ תרגום : אמר רב יוסף : בתחילה הייתי אומר שמי שיאמר לי " הלכה כרבי יהודה שאמר : סומא פטור מן המצות" אעשה יום טוב לחכמים , מה הטעם ? שאיני מצווה ובכל זאת אני מקיים מצוות . עכשיו , ששמעתי את דברי רבי חנינא שאמר " גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה , " מי שיאמר לי שאין הלכה כרבי יהודה אעשה יום טוב לחכמים . מה הטעם ? שכאשר אני מצווה יש לי יותר שכר [ . בשונה מן החירש אילם , שמעמדו החברתי השתנה כליל בעת החדשה והשאלה בנוגע לשילובו בחברה , במצוות ובמשפט היא שאלה " מודרנית , " שאלת שילובו של העיוור בחברה ובמצוות היא שאלה עתיקת יומין . שאלת מעמדו של הסומא במצוות העסיקה כבר את התנאים והאמוראים , ובמובן מסוים אפשר לראות בה התלבטות מה ייחשב יותר לכבודו של הסומא : להתייחס אל מגבלותיו כגורם המחייב הגנה , הקלה ופטור , או אדרבה , להקנות לו מעמד שווה לזה של הפיקח , וזהו כבודו . רב יוסף , שהיה מגדולי האמוראים וראש ישיבה אף שהיה עיוור , סבר תחילה שעדיף לו שתהא הלכה כרבי יהודה . כך יהיה פטור מכל המצוות ויקבל שכר נוסף על שהוא מקיים אותן . לאחר מכן הוא שינה את דעתו והחליט שעדיף לו שתהיה הלכה כחכמים הסוברים שסומא חייב בכל המצוות ויקבל שכר כ"מצווה ועושה . " מצד אחד יש יתרון בהתחשבות החברתית , בפטורים המוענקים להם מן החובות המוטלות על הבריאים ; מן הצד האחר החיסרון הוא שהם בבחינת " אינו מצווה , " והם אינם חלק מן הכלל , דבר הפוגע בערכם ובכבודם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help