sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:325

נוצר מתח בלתי נסבל בין מעמדו בעולם המצוות והקדושה ובין כבודו וזכותו לשוויון חברתי כמתבקש מהיותו בר דעת . במובן מסוים יש דמיון בין השינוי במעמדו של החירש לשינוי במעמד האישה בעת החדשה . ואולם השינוי במעמדו של החירש קל יותר לעיכול , מכיוון שהוא אינו נובע מתפיסה חברתית תרבותית החשודה כמנוגדת לתורת ישראל . בכל הנוגע לחירש ברור שהשינוי במעמדו וביחס אליו מקורו בשוני מעשי שאינו טעון מבחינה ערכית . במובן זה ניתן להתמודד עם האתגר שהוא מציב בפשטות רבה יותר ובלי לערב בדיון סוגיות רחבות של התמודדות עם שינויים תרבותיים וערכיים . סומא : בין הגנתיות לעצמאות גם היחס לעיוור השתנה במשך הדורות : [ ... ] " ויהי כי זקן יצחק ותכהן עיניו מראות" — מכאן אתה למד שהסומא חשוב כמת ( פרקי דרבי אליעזר , לא . ( רבי יהודה אומר : סומא אין לו בושת ( רש"י : אינו חייב לשלם בושת כשהזיק את חברו ) וכן היה רבי יהודה פוטרו מכל מצות האמורות בתורה . אמר רב יוסף : מריש הוה אמינא מאן דאמר הלכה כרבי יהודה דאמר סומא פטור מן המצות קא עבדינא יומא טבא לרבנן . מאי 353 ראו לדוגמה את תשובתו של ציץ אליעזר ( הרב ולדנברג , ירושלים , המאה העשרים , ( חלק טו , מו , בדבר נישואין וגירושין של זוג חירשים . התשובה סוקרת את מקורות ההלכה ואת המציאות הממשית בנושא זה . העמדה העיקרית הרואה בחירשות פגם מהותי שאינו תלוי במידת התקשורת והדעת של החירש היא עמדתו של ר' מנחם מנדל קרוכמל בשו"ת צמח צדק ( ר' מנחם מנדל קרוכמל , פולין ומורביה , המאה השבע העשרה . ( את העמדה הנגדית מייצג ר' שלמה מסקאלא ( גליציה , המאה התשע עשרה ) בשו"ת בית שלמה . הר"ש נוטה להחשיב חירש אילם שלמד לתקשר עם סביבתו כ"שומע קצת ומדבר קצת , " שיכול להיחשב פיקח לכל דבר . הוא מונה סיעה שלמה של פוסקים מן הדורות האחרונים המתייחסים לחירש ששומע בעזרת מכשירים כפיקח לכל דבר . ראו אלישע אנצ'לוביץ , "מעמד החרש במציאות זמננו" ( אנצ'לוביץ , תשס"א . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help