sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:324

החירשים נבע ממצבם בתקופה העתיקה , כשלא נמצאה כל דרך לחנכם ולהקנות להם דעת ברמה סבירה , והם אכן היו מחוסרי יכולת תקשורת בסיסית . חרש שוטה וקטן אין מוציאין את הרבים ידי חובתן . זה הכלל כל שאינו מחויב בדבר אינו מוציא את הרבים ידי חובתן ( משנה , ראש השנה ג , ח . ( חרש שוטה וקטן פגיעתן רעה , החובל בהן חייב , והם שחבלו באחרים פטורין ( משנה , בבא קמא ח , ד . ( חרש שוטה וקטן לאו בני דיעה נינהו [ אין הם בני דעת ] ( יבמות צט ע"ב . ( בעת החדשה נסללו דרכים לתקשורת עם החירשים אילמים , וכיום אפשר ללמדם לתפקד כשאר האדם בחברה . משכך עלתה שאלת הזכויות שלהם כנגד מעמדם הקדום במצוות התורה ובמשפטיה . התמודדותם של הפוסקים בעת החדשה עם שאלות מעמדו של החירש אינה הדגם הרגיל של התנגשות בין עולם המצוות לעולם של זכויות האדם . בדרך כלל מדובר בשני ערכים בסיסיים , קדומים , אבל במקרה של החירשים משתקפת בעיקר התנגשות בין ההלכה המסורתית , שנקבעה במציאות היסטורית וחברתית אחת , ובין המציאות המתחדשת והשונה ממנה בתכלית . במקרה זה חל שינוי ממשי וניכר לעין כול במצב הדעת של החירש . השינוי במעמד האישה הוא בעיקרו שינוי בתפיסה התרבותית , אבל השינוי במעמד החירש הוא בעיקרו שינוי ביכולות הממשיות שלו לתקשר ולתפקד בחברה . יש פוסקים הסבורים שמעמדו של החירש בהלכה הקלסית הוא מהותי ומגדיר אותו במעמד נחות במדרג הקדושה והמצוות , כמו שקטן , מוכשר ככל שיהיה , עדיין פטור מן המצוות עד שיגיע לגיל מצוות . כנגדם יש הסוברים שמעמדם ההלכתי של החירשים מקורו בעיקר במצבם הממשי , ולכן השינוי הדרסטי שחל ביכולותיהם של החירשים לתפקד מחייב גם שינוי במעמדם ההלכתי . גם אלו הסוברים שמעמדו של החירש כפטור מן המצוות מהותי ונטול הקשר היסטורי ומקומי , עדיין מחויבים להתמודד עם השינוי שחל במצבו החברתי , שכן

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help