sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:323

הדעה — שעליה נסמכו בפרק הקודם כדי להתיר ולעודד את טיפוח הגוף כחלק מעבודת ה' ונתפסה כעמדה אנושית נגד מידת הקדושה התובעת התנזרות מערכי הגוף — נהפכת כאן לעמדה המייצגת את ממד הקדושה ונוגדת את העמדה האנושית , המבקשת לבטל את ההבדלים בין בני אדם ולכבד את בעלי המוגבלויות ככל האדם . הבעיה מוכרת גם בחברה הכללית , שמצד אחד מייקרת ומחשיבה עד מאוד את היופי ואת המראה הגופני , ומן הצד האחר דורשת באדיקות יחס שוויוני לבעלי מום ובעלי מוגבלויות . יש לומר שאכן " אלו ואלו דברי אלוהים חיים : " הן העמדה הרואה ביפי הגוף ובתפארתו טעם לשבח , והן העמדה המבקשת למקד את המבט האנושי בערכו הרוחני והשכלי של האדם ולא במצבו הגופני , יש להן אחיזה בנפש האדם ובעולם הערכים שלו , ועל כן הצהרות כוללניות אינן יכולות להציע פתרון למתח הקבוע והמתמיד , אלא רק הכרעות מעשיות המאזנות באופן ראוי בין שתי המגמות . חירש : שינוי במעמד האישי על פי דיני המשנה והתלמוד החרש אילם נחשב חסר דעת , פטור מן המצוות ואינו יכול להוציא אחרים במצוות כמו הקטן והלקוי בשכלו . מכיוון שכך לא יכול היה החירש אילם להשתתף באופן פעיל ברוב העשייה החברתית , הכלכלית והדתית בחברה : לא לקדש או לגרש אישה , לא לחלוץ ולא לייבם , לקנות או למכור , ולכן גם לא יכול היה להיות שותף בפעילות הכלכלית בכלל . מעמדם של בקהילותיהם" ( שהם שטיינר , תשס"ח . ( I על היחס לבעלי מוגבלויות בימי הביניים ראו בחיבורו היחס החברתי לאדם החריג בחברה היהודית באירופה בימי הביניים ( שהם שטיינר , תשס"ב ;( וכן בספרו חריגים בעל כרחם : משוגעים ומצורעים בחברה היהודית באירופה בימי הביניים ( שהם שטיינר , תשס"ח . ( II בעניין כוהן בעל מום בזמננו ראו שולחן ערוך , אבן העזר ה , א , בדין כוהן שמומו באברי הזרע ופסול מלבוא לקהל ; בדברי הבית שמואל וחלקת מחוקק , שם , סעיף קטן א , וראו תשובתו החד משמעית של המשנה הלכות ( רבי מנשה קליין , אדמו"ר מאונגוואר , ניו יורק וירושלים , המאה העשרים ) נגד חכם אחד ששגה לטעון שכוהן בעל מום יצא מכלל דיני כהונה . עוד ראו התייחסויות לנושא בעת החדשה במאמרים שנלקטו בקובץ שערכו שלמה נס וצביה שיף , אהבת האדם וכבוד הבריות ( נס ושיף , . ( 2006

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help