sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:321

בעל מום : בין האנושי למקודש פסילת בעלי מום מלשרת במקדש כבר נדונה במקורות קדמונים כבעיה מוסרית המנוגדת להיגיון הערכי של עבודת השם . הדרישה לשלמות הקורבנות מבוטאת בדבריו של הנביא מלאכי : מגישים על מזבחי לחם מגאל , ואמרתם במה גאלנ › ך ? באמרכם : שלחן ה' נבזה ה › א : וכי תגש › ן ע › ר לזבח אין רע וכי תגיש › פסח וחלה אין רע ? הקריבה › נא לפחתך , הירצך א › הישא פניך ? אמר ה' צבא › ת ( מלאכי א , ז-ח . ( הנביא מבקר בחריפות את הכוהנים המקריבים בעלי חיים בעלי מום ופגומים למזבח . דברים אלו נאמרו על הקורבנות עצמם , אבל הם הועתקו גם לבני האדם , ומתוך כך הוסק שגם כוהנים בעלי מום פסולים לעבודה במקדש . ובכל זאת המדרש מבקש להבחין בין היחס לבהמה ובין היחס לאדם : " זבחי א להים רוח נשברה" ( תהלים נא , יט ) [ ... ] אמר רבי אבא בר יודן : כל מה שפסל בבהמה הכשיר באדם . מה פסל בבהמה " עורת או שבור" ( ויקרא כב , כב ) הכשיר באדם : " לב נשבר ונדכה א להים לא תבזה . " אמר רבי אלכסנדרי : ההדיוט הזה אם משתמש בכלי שבור גניי הוא לו , אבל הקב"ה כל כלי תשמישיו שבורין הן , ע"ב — על ההיתר לשנות ( כלומר לשקר ) מפני השלום . על הערך של השלום ומניעת המחלוקת כנגד ערך שמירת המנהגים בבית הכנסת ראו בדברי הראי"ה קוק , שו"ת אורח משפט , אורח חיים יח . הרב קוק מבחין בין המקרים שבהם מבקשים בשם השלום לבטל מנהגים ובין מקרים שבהם מבקשים לשמר מנהגים כדי למנוע מחלוקת , ותומך רק בדגם השני . משום איבה : גיטין סא ע"א ; אנציקלופדיה תלמודית , הערך " איבה . " במושג זה משתמשים בדרך כלל כשלא נוח לקבל את התקנה כתביעה ערכית כגון בהלכות המתייחסות לדרכי שלום ואיבה של נוכרים . ראו במאמרו של הרב חיים דוד הלוי , " דרכי שלום ביחסים שבין יהודים לשאינם יהודים" ( הלוי , תשמ"ח ) ובספריהם של הרב דניאל שפרבר , נתיבות פסיקה ( שפרבר , תשס"ח , ( והרב אליעזר ברקוביץ , ההלכה — כוחה ותפקידה ( ברקוביץ , . ( 1981

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help