sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:316

היא נדרשת לוותר על זכותה למזונות מן הבעל . עמדה זו מותירה ביד האישה מידה מסוימת של חירות ושוויון במעמד הכלכלי . מכאן נפתח פתח רחב בכלכלת הנישואין , המאפשר לקדם את ערכי השוויון על פני ערכי הכבוד וההגנתיות הנגזרים ממעמדה המוגן של האישה בחברה המסורתית . הדיאלוג בין השולחן ערוך לרמ"א בסעיף זה משקף את אחת הדילמות הבסיסיות הקשורות לשאלת העצמאות כנגד ההגנתיות . רבי יוסף קארו מציג את זכויות האישה בלבד : האישה רשאית לומר " איני ניזונת ואיני עושה , " והבעל אינו רשאי לומר " צאי מעשה ידיך במזונותיך . " כנגדו מעלה הרמ"א היבטים מורכבים יותר של זכות העצמאות הנשית . ראשית מועלית האפשרות שהחלטתה של האישה היא בלתי הפיכה , ולאחר שוויתרה על הזכות למזונות אין היא יכולה לשוב ולדורשה . זו דעת הר"ן , הסבור " שאינו בדין לשנות בכל פעם שתרצה , בעת שתמצא מלאכה תאמר איני ניזונת ואיני עושה , וכשלא תמצא תאמר רצוני במזונות . " הדעה האחרת המוזכרת בדברי הרמ"א היא דעת המהר"י וייל , הסבור שזכות האישה למזונות קיימת תמיד ברקע , והיא יכולה לשוב להסדר הבסיסי , מזונות תמורת " מעשה ידיה . " הדבר תלוי ברצונה בלבד , ולדעתו של המהר"י וייל : " בדין הוא שתהיה ידה על העליונה" ( בית שמואל לשולחן ערוך , אבן העזר סט , ג . ( הערתו השנייה של הרמ"א נוגעת לזכויות הבעל . מכיוון שנפתחה האפשרות שהאישה תיהנה ממעשה ידיה בלי תלות בבעל , יש פוסקים האומרים שזכותו של הבעל גם לחייב את האישה להשתמש בהכנסותיה לכלכלתה , וחובתו רק להשלים — במידת הצורך — את החסר . נראה שמחלוקת זו יכולה להיות דגם מפתח לשאלות העדכניות ביותר בדיני משפחה ומעמד האישה , שכן גם כיום , בעידן השוויון , אין הסכמה , גם בחוגים הפמיניסטיים וגם בקרב המשפטנים , עד כמה דרישתן של הנשים לשוויון ולעצמאות מחייבת ביטול כל הפליה , גם כזאת שיש בה הטבה והגנה לאישה . קדושת כוהנים ואיסורי ממזרים השאלות המעמדיות החשובות ביותר בדורות האחרונים כרוכות בשינוי שחל במקומן של הנשים בחברה ובשינוי שחל בחלוקת התפקידים בתא המשפחתי . ואולם בעיות של מתח בין החלוקה המעמדית הנגזרת מערכי הקדושה ובין ערכי

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help