sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:309

להינשא על פי נתונים שאינם בדוקים די הצורך . הניסוח המקובל של ההתלבטות , המציג את הפן של ההיתר כדאגה לאישה ואת הפן של האיסור כדאגה לקדושת הנישואין , אינו מדויק אפוא ואינו משקף את המניעים המתוארים בדרך כלל בספרות הפסיקה והשו"ת . נישואין בכל מחיר ? המחלוקת על העילות לגירושין תקנות והלכות נוספות בנישואין מעמידות ערכים הלקוחים מתחום כבוד האדם כנגד הערכים של קדושת המשפחה . הלכות ותקנות אחדות בתחום הנישואין מצמצמות את התביעה לנישואין בכל מחיר . כבר במשנה מתקיים דיון בשאלת העילות המוצדקות לפירוק נישואין : בית שמאי אומרים לא יגרש אדם את אשתו אלא אם כן מצא בה דבר ערוה שנאמר : " כי מצא בה ערות דבר" ( דברים כד , א . ( ובית הלל אומרים אפילו הקדיחה תבשילו שנאמר " כי מצא בה ערות דבר . " רבי עקיבא אומר : אפילו מצא אחרת נאה הימנה שנאמר : " והיה אם לא תמצא חן בעיניו" ( משנה , גיטין ט , י ; צ , א-ב . ( הדיון בקרב התנאים מקורו במתח שבין שני קטבים — קדושת הנישואין מכאן , המטה את הכף לכיוון של צמצום מקרי הגירושין ככל האפשר , וזכויות האנוש הבסיסיות לחיים של כבוד מכאן . להלכה נפסק שזכותם של שני בני הזוג , גם האיש וגם האישה , לדרוש גירושין כאשר בן הזוג מאוס בעיניהם בשל התנהגותו , אורח חייו או מצבו הגופני והבריאותי . אף על פי שהזכות לכפות גירושין מעיקר דין התורה מצויה בידי הבעל , התקינו שגם האישה תוכל לדרוש גירושין , כדברי הרמב"ם : " שאינה כשבויה להבעל לשנאוי לה" ( שולחן ערוך , אבן העזר קנד , א . ( חרם רבנו גרשום ( שולחן ערוך , אבן העזר א , י ) אסר לשאת שתי נשים משיקולים של יציבות התא המשפחתי , חוסנו הכלכלי וכבודה של האישה , אף שהיו שהתנגדו לכך מפני 341 ראו רמב"ם , הלכות גירושין יג , כט ; ראב"ד ומגיד משנה , שם . בית שמואל לשולחן ערוך , אבן העזר יז , ג .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help