sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:307

עבד כנעני , החייב במצוות באופן חלקי בלבד , ומעמדו המשפטי הוא כשל עבד לכל דבר , מחוסר זכויות קניין . מבחינת המעמד האישי בתחום הנישואין ה"חציו בן חורין" מותר וחייב לשאת אישה ישראלית , וה"חציו עבד" אסור באישה ישראלית בת חורין ומותר בשפחה . נמצא שיצור הכלאיים המשפטי הזה מנוע מנישואין . מה שמוסיף לתסבוכת הוא האיסור החל על האדון , בעליו של חלק העבד שלא השתחרר , לשחרר את עבדו בלי סיבה מוצדקת בשל הצו " לעולם בהם תעבודו" ( ויקרא כה , מו , ( האוסר על שחרור עבדים . בית שמאי , שברגיל נוטים יותר לעמדת " אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה , "' נוקטים בסוגיה זו את העמדה המתחשבת בצורכי העבד ומתירים לשם כך לחרוג מאיסור שחרור העבדים . הם סבורים שתיקון העולם הוא על ידי פרייה ורבייה , ומכאן שחייבים לאפשר זאת לעבד . כופים את האדון לשחררו על אף זכויות הקניין ועל אף העיקרון " לעולם בהם תעבודו . " הערך של תיקון עולם והדאגה לזכותו של העבד לנישואין גוברים הן על זכות הקניין של האדון הן על הערך הקדושתי של יחסי ישראל ועבדים מאומות העולם ( גיטין לח ע"ב . ( במשנה שלפנינו התייחסותם של חכמים אל ה"חצי עבד" אינה רק כאל הפשטה משפטית תאורטית , שכן מתייחסים גם לאישיותו של העבד ו"תקנתו" — מציאת האפשרות הסבירה בשבילו לחיות חיי נישואין וזוגיות . מקרה חריג ומוזר זה נעשה אבן פינה למושג " תיקון עולם , " ומן המשנה היסודית הזאת נסתעפו הלכות רבות במגוון תחומים : גיטין , כתובות , פדיון עבדים ופדיון שבויים ( רובן מנויות בפרק הרביעי של מסכת גיטין . ( לא כל התקנות קשורות ישירות לפרייה ורבייה , אבל הן מורות על הצורך ועל הסמכות להתקין תקנות כנגד דין התורה כדי לאפשר לעולם ולחיים להתנהל כפי טבעם הראוי והרצוי . תקנות אלו מתחשבות בצרכים אנושיים מגוונים המבוססים על ערכים שונים . מגמה אחרת שאפשר להפיק מן המשנה הזאת היא ההכרה בחומרה ובחשיבות של הצורך להינשא ולהקים משפחה . מה שמחייב בנוגע ל"חציו עבד" מחייב בוודאי גם בני חורין כשרים . בכל הדורות אפשר להצביע על המגמה לאפשר נישואין גם במקרים שקשה להתירם על פי שורת הדין ולמנוע עגינות או רווקות ממושכת , מגברים וגם מנשים , צעירים כמבוגרים . 339 על עקרונות ההלכה הנגזרים מערכים אלו ראו שולחן ערוך , אבן העזר א . בנושאי

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help