sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:305

פרק ז הזכות לנישואין במבחן בכלל הערכים האנושיים היסודיים , האוניברסליים , הנגזרים מפרשת הבריאה קיים הערך וקיימת הזכות של האיש והאישה לנישואין , להקמת משפחה ולהולדת ילדים . ערך זה אינו עולה תמיד בקנה אחד עם דרישות הקדושה . המגבלות חלות על איסורי עריות , על מקרים של פסולי חיתון או בעיות יוחסין כדוגמת איסור נישואי כוהן וגרושה . ההלכות הקפדניות של גיטין , ייבום וחליצה , החששות מפני טעויות באיסורי עריות בשוגג או במזיד — כל אלה יוצרות בעיות של עגינות ומכשולים אחרים בפני חופש הנישואין . פסיקת ההלכה אינה רשאית להתעלם מן הזכות האנושית הבסיסית לחיי אישות ולמימוש ערך הנישואין , ולכן אמורה להציע פתרונות המאזנים בין הערכים למיניהם — בכל מקרה ונושא לגופו . בפסקאות הבאות נבחן כמה דוגמאות אופייניות . בין "ודבק באשתו" ל"פרו ורבו" יש לזכור שבעצם הזכות לנישואין כלולים שני ערכים שאינם עולים בהכרח בקנה אחד . היבט אחד של הזכות לנישואין נגזר מהתיאור של בריאת האישה בפרק ב בבראשית : " לא טוב היות האדם לבדו , אעשה לו עזר כנגדו , " " ודבק באשתו והיו לבשר אחד . " פסוקים אלה הם ביטוי לערכה של הזוגיות והאינטימיות . לצד זה קיים גם הערך של " פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה" כמשימה שהוטלה על המין האנושי , ולמימושה נדרשים נישואין . באופן אידאלי שני ערכים אלו עולים בקנה אחד ומשלימים זה את זה . ואולם במקרה של עקרות יש התנגשות בין שני הערכים . בשולחן ערוך נפסק שלאחר עשר שנים של עקרות חובה להתגרש בהנחה שבנישואין שניים הבעיה עשויה להיפתר . הרמ"א חלק על השולחן 337 יש לזכור שמימות התלמוד ועד ימי השולחן ערוך ואחריו לא ניתן היה לבדוק רפואית מי ומה הם הגורמים לעקרות , ולכן הפתרון היחיד שבא בחשבון היה נישואין אחרים , שבהם יכול היה לפחות אחד מבני הזוג להיפקד בזרע של קיימא .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help