sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:304

בנקאות וריבית בהיקף רחב ובעצם את כל הבנקאות המודרנית . לצדן של תקנות אלה נשארת תמיד ברקע התביעה האידאלית לקיים את מצוות התורה במשמעותן המקורית , והיא צפה ועולה במקומות שבהם אין נשקפת פגיעה כלכלית רחבת היקף , כגון הדרישה להימנע ממכירת שאריות חמץ שנשארו בבית הפרטי או קיום מערכת גמ"ח להלוואות לנצרכים בלי ריבית . כל התקנות הללו אינן הערמות שנועדו לעקוף את דין התורה ולהקל את החיים , אלא הן הכרעות הלכתיות שנועדו לאזן בין שני קטבים ערכיים מתנגשים . אין מקום להחלטה כוללת שמצוות חמץ בפסח נדחית מפני הפסד ממון , או שיש לוותר על מצו › ת השמיטה — שמיטת הכספים ושמיטת הקרקעות — מפני הקושי הכלכלי לקיימן והפגיעה בזכות הקניין הכרוכה בהן . ההתמודדות עם ההתנגשות בין שני הקטבים הערכיים נעשית אגב שימורן של האידאות בטוהרתן והצעת פתרונות מעשיים המאפשרים את קיומן , ולו החלקי , בחיים המעשיים . 336 תקנה זו מבוססת כאמור על הפיכת ההלוואה לעסקת שותפות מלאכותית בין המלווה ובין הלווה , והריבית היא מעין השתתפות של המלווה ברווחים העסקיים של הלווה . גם זו תקנה שנועדה בעיקר לאפשר זרימה חופשית של הכלכלה ולהגן על הלווים הנצרכים , שהרי אלמלא הייתה מותרת הריבית בדרך זו , היו המלוים נמנעים מלהלוות והיו מוצאים דרכים אחרות להפיק רווחים מכספם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help