sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:301

העיקרון הוא שאדם חייב לבזבז את כל ממונו כדי להימנע מעברה או כדי לזכות במצווה גם אם אי אפשר לכפות עליו לעשות כן . יתר על כן , התורה גם מאפשרת לכפות על אדם מצוות מסוימות שבהן הוא מפסיד כסף או נאלץ לממן אותן מכיסו : אפשר למנוע אדם מחילול שבת , מעבודה בשביעית , מגידול כלאיים בשדהו ולכפות אותו לתת כסף לצדקה ולצורכי ציבור . בניין המשכן מתחיל ב"מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי , " אבל אחזקתו לדורות — של המשכן ושל המקדש בירושלים — מבוססת על החובה המוטלת על כל אדם לתת מדי שנה מחצית השקל . דוגמה לפעולתם של בית הדין בכפיית איסור גידול כלאיים בשדות : באחד באדר משמיעין על הכלאים , וכל אדם יוצא לגינתו ולשדהו ומנקין אותו מן הכלאים , ובחמשה עשר בו יוצאים שלוחי בית דין ומסבבים לבדוק . בראשונה היו עוקרין ומשליכין , והיו בעלי בתים שמחים שמנקין להן שדותיהן , התקינו שיהיו מפקירין את כל השדה שימצאו בו כלאים ( רמב"ם , הלכות כלאים ב , טו-טז , על פי משנה , כלאים א , א-ב . ( עם זאת לא בכל המצוות אפשרית ומותרת כפייה , ולא בכל הנסיבות אפשר לכפות . הכפייה לקיום מצוות מותנית בקיומו של בית דין מוסמך המנהל את ענייני הציבור ואינה מסורה לכול . מצוות " הוכח תוכיח את עמיתך" מתירה להעיר לזולת ולבקר אותו על מעשיו , אך אינה מאפשרת לכפות עליו דבר . התחשבות כלכלית בקיום מצוות על אף האמור בסעיף הקודם הדרישה לקיום מצוות גם במחיר כספי אינה מתעלמת מן הזכויות הממוניות של האדם ומן הערך של הקניין הפרטי . השיקול של מניעת הפסד מרובה והתחשבות ביכולות הכלכליות של האדם הוא שיקול חשוב בחיוב המצוות . " בהידור מצוה עד שליש במצוה" ( בבא קמא ט ע"ב ) — כשמדובר בקיום שמעבר לחובה הבסיסית , אין דרישה להוסיף יותר משליש מן הסכום המינימלי שבו אפשר לצאת ידי חובת המצווה . אין צורך לקנות אתרוג במאות שקלים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help