sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:300

פרק ו זכות הקניין במבחן פגשנו כבר בכמה דוגמאות שבהן זכות הקניין הפרטי דוחה חובות מצוותיות כגון הפטור מהשבת אבדה במקום שבו האדם מפסיד ממון כשהוא עוסק בהשבת האבדה . השיקולים של " הפסד מרובה" ו"התורה חסה על ממונם של ישראל" תופסים מקום חשוב בשיקולי ההלכה , והם גורם חשוב להקל גם במקום של חשש איסור או ביטול מצווה והידוריה . הערך של הקניין מתרחב מעבר לחשיבות קניינו של הפרט ומהווה שיקול באורחות החיים של החברה והכלכלה הציבורית . הצו " ומלאו את הארץ — וכבשוה" אינו מתייחס רק לאדם הפרטי , אלא לבני האדם ככלל , לחברה האנושית כולה ולתפקידה בפיתוח העולם כולו . לעתים חיובי המצוות שבקדושה דוחים את זכות הקניין הפרטית או הציבורית , ולעתים זכות הקניין גוברת . מצוות וממונות כפייה לקיום מצוות והפסד ממון קיום מצוות מחייב לעתים קרובות הוצאות כספיות , ולעתים הוצאות או הפסדים בלתי מבוטלים . ההבטחה שמי שמקיים מצוות לא יינזק בכספו קיימת במישור הרעיוני , המוסרי והמטפיזי , אך אינה מחייבת את ההלכה ואת המציאות הנגלית לעין . החובה שלא לעבוד בשבת , ולהפסיד את רווחי יום העבודה הזה , אינה מותנית בכך שמן השמים יחזירו לאדם או לחברה את הכסף שהפסידו . הוא הדין במצוות צדקה , במפרישי תרומות ומעשרות , במי ששובת מעבודת האדמה בשמיטה וביובל ובמי שנמנע מלקחת ריבית תמורת הלוואותיו . בכל המקרים הללו חייבה התורה את האדם במצווה אף שיש בה הפסד ממון . כך הדבר גם במצוות עשה כגון בניית בית כנסת או רכישת תפילין , מזוזות או ארבעת המינים לחג הסוכות — כולן עולות כסף , וההחזר יכול להיות בדרך של " שכר מצוה — מצוה" או שכר לעולם הבא .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help