sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:299

התפיסה שטיפוח גוף האדם הוא עצמו ערך דתי הן מצד כבוד שמים הן מצד כבוד האדם , מאפשרת להכליל את טיפוח הגוף בתוך השיח ההלכתי כגורם פנים הלכתי מחייב ולא כדרישה חיצונית שיסודותיה בתרבות הגוף היוונית . הערצת היופי והאסתטיקה היוונית מתקבלת בפחות אהדה , אף כי גם לה ניתן ביטוי לגיטימי בעקבות מאמרי חכמים על " יפיותו של יפת באהלי שם" ( מגילה ט ע"ב ) ומעלותיהן של החוכמה והלשון היוונית . סימן שיט , כתוב בשם רבנו אליקים שמותר לרחוץ ידיו ועיניו ביום הכיפורים כשקם משנתו , משום " כל פעל ה' למענהו דהיינו , שרחיצת פני האדם יש בה כבוד שמים . " הרב יצחק יעקב וייס ( רומניה , אנגליה , ירושלים , המאה העשרים ) עסק בשאלה אם מותר לצבוע › ער ולהסיר שומה בניתוח , או שמעשים שכאלה אינם ראויים משום שאין מקום לעיסוק שכזה ביופי חיצוני . בתשובתו הרחיב במקורות המתירים טיפול בנוי הגוף גם במקום שבו יש התנגשות מסוימת עם נושאים בתחומי הלכה שונים ( שו"ת מנחת יצחק , חלק ו , סימן פא , ( לתפיסה החסידית על הטיפול בגוף כחלק מערך הקדושה ראו ברנדס , תשס"ו . 332 מגילה ט ע"א-ע"ב ; סוטה מט ע"ב . עוד ראו בספרו של הרב שאול ליברמן , יוונית ויוונות בארץ ישראל ( ליברמן , תשכ"ג : ;( 228-225 ואצל עמית ( עמית , תשנ"ו . ( הראי"ה קוק אף מקביל את יחסיהן של היהדות וחוכמת יוון עם יחסיהם של יהודה ויוסף ( שמועות ראי"ה : שיחות על פרשיות השבוע , עמ' 3 ואילך . ( על הטמעת ערכים חיוביים מתרבות יוון ראו בעולת ראי"ה , א , עמ' תלז .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help