sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:298

ורגליו בכל יום בשביל קונו משום שנאמר : "כל פעל ה' למענהו" ( שבת נ ע"ב [ . ( המחלוקת בין האמוראים משקפת שתי התייחסויות לגוף האדם . מר זוטרא נמנע מכל פעולות ייפוי של הגוף , שכן הוא סבור שזו התנהגות שאינה ראויה לאיש . היא כלולה באיסור " לא ילבש גבר שמלת אשה" במובנו הרחב , כלומר אין לאיש לעסוק בהתקשטות כאישה . לדעתם של אמימר ומר זוטרא טיפוח הגוף הוא ערך ראוי וחשוב . הם נסמכים על הפסוק במשלי " כל פעל ה' למענהו" ( משלי טז , ז , ( שנתפרש במובן של " כל מה שברא הקדוש ברוך הוא לכבודו בראו" ובכלל זה גוף האדם . לפיכך הם מתירים גם להשתמש בתמרוקים שאין בשימוש בהם איסור מלאכה גם בשבת ( יומא לח ע"א ; שמות רבה יז , א ; והשוו תוספתא , ברכות ד , א . ( גישתם של אמימר ורב אשי מתקשרת גם לגישתו של הלל הזקן , הרואה בגופו " איקונין של מלך" ולכן סבור שבהליכתו לבית המרחץ הוא מקיים מצווה ( ויקרא רבה לד , ג . ( דעה זו נפסקה להלכה , וכך מנסח זאת ר' מנחם המאירי : מותר לאדם לצחצח פניו ידיו ורגליו בשבת [ ... ] ואפילו כיון באלו ליפות עצמו אין כאן משום " שמלת אשה , " ואף לתלמיד חכם מותר שאין זה אלא להתראות נאה בין הבריות , שלא יתגנה עליהם ויתחלל שם שמים על ידו לפחיתותו . והוא שאמרו רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונו שנאמר : " כל פעל ה' למענהו , " כלומר שהכל ברא לכבודו ( בית הבחירה לר' מנחם המאירי , שבת נ ע"ב . ( נראה שהמאירי משתית את ההיתר ואף את החובה לעסוק בטיפוח הגוף על בסיס ערך כבוד האדם , " להתראות נאה בין הבריות , " ואליו הוא מצרף גם ערך מקודש : " שלא יתגנה עליהם ויתחלל שם שמים על ידו . " על בסיס ההנחות הללו אפשר למצוא מקרים בהלכה שבהם ניתנה הצדקה לטיפוח הגוף גם במקום שיש התנגשות מסוימת עם ערכים אחרים של צניעות והתקדשות . 331 כך למשל בעניין תכשיטי נשים ותכשירי יופי בחול המועד ראו : מועד קטן ט ע"ב . בשבלי הלקט ( ר' צדקיה הרופא , איטליה , המאה השלוש עשרה , ( הלכות יום הכפורים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help