sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:297

ניתן כמובן לדון בשאלת מעמד האישה בהלכה מנקודות מוצא אחרות — משאלת כבוד האדם הנברא בצלם אלוהים או משאלת החירות . שאלות אלו כרוכות בנושאים המעסיקים את ההגות הפמיניסטית בכללותה . הטיפול בגוף : שני ממדים של צלם אלוהים חכמים רואים בטיפוח הגוף ובהתקשטות בבגדים נאים ובתכשיטים חלק בלתי נפרד מאורח החיים הרצוי לאישה , ואף גוזרים מכך השלכות הלכתיות מחייבות כגון בתחום חיובי הבעל לאשתו או היתרים מיוחדים בשבתות , בימים טובים ובחול המועד שנועדו לאפשר לנשים להתקשט ולענוד תכשיטים . באשר לגברים העמדה מסויגת בהרבה , ויש הרואים בכל טיפוח והתקשטות של הגבר היבט של איסור " לא ילבש גבר שמלת אישה . " להלכה מותר גם לגברים לטפח את גופם , אם כי נשמעות הסתייגויות במישור המוסרי ערכי גם אחרי שההלכה נפסקה כפי שנפסקה . אמימר ומר זוטרא ורב אשי הוו יתבי . אייתו לקמייהו ברדא אמימר ורב אשי משו מר זוטרא לא משא . אמרו ליה : לא סבר לה מר להא דאמר רב ששת ברדא שרי ? אמר להו רב מרדכי : בר מיניה דמר דאפילו בחול נמי לא סבירא ליה , סבר לה [ ... ] בשביל ליפות אסור . ואינהו כמאן סברוה ? כי הא דתניא : רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונו משום שנאמר : "כל פעל ה' למענהו" ( שבת נ ע"ב . ( [ תרגום : אמימר ומר זוטרא ורב אשי היו יושבים והביאו לפניהם " ברדא" ( מין תכשיר ניקוי . ( אמימר ורב אשי רחצו בו , מר זוטרא לא רחץ . אמרו לו : וכי אינך סובר כדעת רב ששת שאמר שברדא מותר ? אמר להם רב מרדכי שמר זוטרא רבו , לא רוחץ ב"ברדא" גם בימות החול , כי הוא אוסר להתייפות בכלל . והם , אמימר ורב אשי החולקים עליו , כמי סברו ? כזו ששנינו : רוחץ אדם פניו ידיו תשנ"ח ;( וכן מאמרה " תפיסות של שוויון : משוויון כמושתת על דמיון לשוויון כמושתת על כבוד האדם" ( קמיר , . ( 2006 330 ראו תמר רוס , ארמון התורה ממעל לה : על אורתודוקסיה ופמיניזם ( רוס , תשס"ז . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help