sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:294

וחוץ לזה יפסוק לעצמו כשהותרה הרצועה לאיזה צורך להכניס כלב לבית הכנסת , גם לו יש צורך גדול להכניס כלב וכאמור , בעוונותינו הרבים שהיהדות כך נתרופפה ובפרט במקומות הללו , אם יופתח פתח כמחט של סדקית יופתח הפתח כפתחו של אולם . ויתכן שימצא כבר איזה ראביי להתיר זאת ויתלה את עצמו באילן גדול לומר כבר הותר מהפרושים לצורך גדול להכניס כלב לבית הכנסת , והוא בתור ראביי כבר יכריע מה זה נקרא צורך גדול , וחס ושלום יוכל לצמוח מזה חילול השם גדול — שהנוצרים אוסרים להכניס כלב לבית תיפלתם , ולהבדיל לבית הכנסת מותר ( שו"ת חלקת יעקב , אורח חיים לד . ( מערכת השיקולים של הרב ברייש מטה את הכף נגד מצוקתו של העיוור . הבעיה העולה מן התשובה היא חששו שהדאגה לאדם הפרטי תזיק לכבודם של בתי הכנסת ולאווירה בהם . יש לשים לב למורכבות השיקולים בדיון . יהיה זה פשטני מדי לטעון שמחלוקת הפוסקים היא רק בשאלת הערך שנתן כל אחד מהם לכבודם של בעלי המוגבלויות . אין ספק שהעובדה שהרב ברייש אינו מכריע לטובת מצוקתו של העיוור אינה נובעת מפגם ברגישותו לכבוד האדם ולמצוקותיו . אפשר להצביע על דוגמאות אחרות בפסיקתו שבהן הוא מגלה רגישות יתרה למצוקתו של אדם ולכבודו . למשל , שני סימנים קודם לתשובה בעניין העיוור הוא מתיר לאדם חולה שהתקינו לו קטטר ואינו שולט באופן עצמאי בהפרשת השתן שלו להתפלל ולהניח תפילין . הוא מרחיב בביסוס ההיתר מתוך התמודדות עם מבקרים החולקים עליו בהיתר זה , מתוך גילוי רגישות למצוקת החולה . בין היתר הוא כותב : " כיון דהוא איש חרדי ושוכב על ערש דוי ולבו חלל בקרבו לשפוך שיח לפני השי"ת על נפשו ולא יוכל לעמוד בנפשו שלא להתפלל" ( שו"ת חלקת יעקב , אורח חיים לא-לב . ( באותה תשובה הוא מונה עוד דוגמאות לכך שמתח ועוגמת נפש יכולים להיתרגם לרמה של " ספק פיקוח נפש , " ובאמצעות כלי משפטי זה הוא בונה היתרים למגוון מקרים נוספים . מדוע אפוא לא חס הרב ברייש על העיוור ולא התיר להכניס את הכלב עמו ? בתשובתו של הרב ברייש מובאים בחשבון גם שיקולים ציבוריים רחבים הקשורים לכבוד בית הכנסת וקדושתו . חוסר התחשבותו של הרב פיינשטיין

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help