sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:292

הרמ"א אינו דוחה את ההבחנה התלמודית בין מצווה דאורייתא ובין מצווה דרבנן , אבל הוא מוצא נתיבים המאפשרים לשמור על כבודו של האדם גם במקום שבו מדובר במצווה מן התורה . הוא פוטר את האחרים מלהסב את תשומת לבו של לובש הכלאיים , והוא מתיר לו להישאר בלבוש הכלאיים בבית המדרש . " והתעלמת : " כבוד האדם וחובת המצווה מצוות השבת אבדה היא מקום שבו מצאו חכמים בדברי התורה עצמה פתח לדחיית המצווה מפני כבוד האדם : לא תראה את ש › ר אחיך א › את שי › נדחים והתעלמת מהם השב תשיבם לאחיך ( דברים כב , א . ( והתעלמת מהם , פעמים שאתה מתעלם מהם ופעמים שאין אתה מתעלם מהם . הא כיצד ? אם היה כהן והיא בבית הקברות , או היה זקן ואינה לפי כבודו , או שהיתה מלאכתו מרובה משל חברו , לכך נאמר : "והתעלמת" ( ברכות יט ע"ב . ( את הזכות להתעלם , הרמוזה בפסוקי השבת אבדה , חכמים מפרשים לשלושה מקרים של התנגשות עם חובת המצווה : הכוהן פטור ממצוות השבת אבדה כאשר היא כרוכה בחילול קדושתו — אם הוא אמור להיכנס לבית קברות ולהיטמא למת כדי להשיב את האבדה . לפיכך לא זו בלבד שהוא פטור , אלא שהדבר אסור עליו . קדושת הכהונה גוברת על הערך האנושי חברתי של מצוות השבת אבדה . הזקן בלשון חכמים אינו דווקא זקן בגיל , אלא גם חכם מכובד , והוא פטור מחובת ההשבה משום שנשיאת שור או שה ברשות הרבים אינה לפי כבודו . כאן 324 להרחבה בנושא כבוד הבריות בפסיקת ההלכה ראו שפרבר , תשס"ח , עמ' . 160-147 כגורם המשפיע על פסיקת ההלכה אך לא מנוסח ככזה מפורשות , ראו דבריו של הרב אהרן ליכטנשטיין : " הרב יוסף דב סולבייצי'ק אמר לי פעם שבהרבה מקרים בהם הוא בא לפסוק , הגורם הבסיסי בעל המשקל הרב ביותר המנחה אותו הוא השיקול של ' כבוד הבריות . ' אמנם , כשהוא בא לנסח את הפסק ולהעלותו על הכתב הוא נתלה בגורמים אחרים . ואני משער , שתופעה זו אינה קיימת רק אצלו , אלא אצל פוסקים אחרים" ( ליכטנשטיין , תשנ"ג . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help