sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:288

פרק ה כבוד האדם במבחן כבוד האדם הוא ערך יסודי המשפיע על כמה ענפים בהלכה , בכל תחומי החיים . כערכים אחרים גם הוא אינו ערך מוחלט , והוא עשוי להידחות מפני ערכים אחרים , הן ערכים אנושיים כלליים הן ערכים של עולם הקדושה . בפרק זה נבחן כמה דוגמאות שבהן ההלכה מכריעה בהתנגשויות כאלה באופנים שונים . יש לזכור שבשונה מערך החיים , שהוא מוגדר וברור , ערך הכבוד אינו ערך פשוט להגדרה , שכן מושג הכבוד משתנה מאדם לאדם , מחברה לחברה ומתקופה לתקופה . לכן לא ניתן לקבוע באופן מוחלט את היחסים בין ערך כבוד האדם ובין ערך הקדושה . עריות , נפשות וכבוד האדם בסוגיה הבאה עומדים זה מול זה ערך חיי אדם , איסור הניאוף וכבוד האדם : אמר רב יהודה אמר רב : מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשה אחת , והעלה לבו טינא [ כפי הנראה הכוונה לחולי מסוכן , נפשי או פיזי . [ ובאו ושאלו לרופאים , ואמרו : אין לו תקנה עד שתבעל . אמרו חכמים : ימות ואל תבעל לו . תעמוד לפניו ערומה ? ימות ואל תעמוד לפניו ערומה . תספר עמו מאחורי הגדר ? ימות ולא תספר עמו מאחורי הגדר . פליגי בה [ נחלקו בזה ] רבי יעקב בר אידי ורבי שמואל בר נחמני : חד אמר אשת איש היתה וחד אמר פנויה היתה . בשלמא למאן 321 לשון רש"י : " נימוק , מרוב אהבה נטמטם לבו והעלה חולי" ( סנהדרין עה ע"א . ( בעיני חכמים תשוקה עזה שלא באה על סיפוקה יכולה להיות סכנת נפשות . כך גם בתשוקה לאוכל ביום התענית : " בולמוס" של אכילה יכול להיחשב סכנת נפשות המתיר אכילה ביום הכיפורים ( משנה , יומא ח , ו , וכל המקורות המסתעפים ממנה . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help