sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:285

בבאי הלום , איך היו דנין דיני נפשות בלא סנהדרין , ואמרו לי כי הורמנא דמלכא [ רשות המלך ] הוא . וגם העדה שופטים להציל , כי כמה דמים היו נשפכים יותר אם היו נדונים ע"י הערבים , והנחתיה להם כמנהגם , אבל מעולם לא הסכמתי עמהם על איבוד נפש ( שו"ת הרא"ש , כלל יז , סימן ח . ( הרא"ש הופתע לגלות שבניגוד לדין המקובל יהדות ספרד משתמשת בעונשי גוף ובכלל זה גם בעונש המוות . התברר לו שהסיבה לכך היא האוטונומיה השיפוטית שניתנה לקהילות היהודיות : אם לא יטפלו היהודים בפשיעה ביעילות , תינטל מהם האוטונומיה , והסכנה לחייהם של יהודים תגדל עד מאוד . בחשבון הכללי הבין הרא"ש שמוטב לשלם את המחיר של ענישה יהודית מבוקרת על פני העברת האחריות והסמכות לידי השליטים הערבים . בסופו של דבר סמך הרא"ש על המסורת הקהילתית והפוליטית של קהילות ספרד ואישר להם לנהוג כמקובל אצלם : ואתם עשו לפי הענין ככל אשר יראה טוב בעיניכם , כי ידעתי אשר כונתכם שיתקדש שם שמים . כיום , כשקיימים כלי מניעה יעילים כדוגמת עונשי המאסר , אין רשות להרוג את הרודף מלבד בהתערבות באירוע של תקיפה כשנשקפת סכנה מידית למותקף . גם אז , אם ניתן להציל את הנרדף בלי להרוג את הרודף , אסור להורגו , ואת הפגיעה בו יש לצמצם למינימום הנדרש להצלת הנרדף ( תוספתא , סנהדרין יא , י-יא ; שולחן ערוך , חושן משפט תכה , א . ( 319 נראה שעם הזמן קיבל הרא"ש את מנהג ספרד בעניין זה ובמקרים שונים הורה בעצמו להשתמש בעונשי גוף חמורים . ראו שו"ת הרא"ש , כלל יז , סימן א וסימן ג ; כלל יח , סימן יג .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help