sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:284

לבית דין וסקלוהו . לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך ( יבמות צ ע"ב . ( בדין רודף ההכרעה ההלכתית איננה בין ערך החיים לערך הקדושה , אלא בין שני ערכי חיים , של הרודף ושל הנרדף . כך בוודאי במקרה של רצח . אבל גם במקרה של אונס יש בסיס לתפיסה שהאונס הוא פגיעה בחיים ולא רק בחירותה ובכבודה של האישה על סמך לשון הכתוב " כי כאשר יקום איש רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה" ( דברים כב , כו . ( עוד עיקרון המאפשר לגיטימציה למשפט מוות הוא העיקרון ש"בית דין מכין ועונשין שלא על פי תורה" כדי " להעמיד משפטי הדת על תילם" ( רמב"ם , הלכות סנהדרין כא , ה , ( כלומר על מנת למנוע אנרכיה . במקרים קיצוניים שבהם נדרש למנוע פריצת גדרות והתמוטטות חברתית וערכית , התירו לבתי הדין לנקוט אמצעים חריגים . במקרה זה השימוש בעונש המוות אינו נובע ממצוות התורה , אלא אדרבה , הוא נעשה באופן חריג שלא על פי דין , כסנקציה חד פעמית וחריגה לפי צורכי השעה ( רמב"ם , הלכות סנהדרין כד , ד ; שולחן ערוך , חושן משפט ב , א . ( גם כשמנהיגי הקהילות השתמשו בכלים אלו , השימוש בהריגה היה נדיר ביותר ונעשה במצבים שבהם לא הייתה לקהילה כל דרך אחרת לשתק את מי שסיכן את חייה ( שולחן ערוך , חושן משפט תכה , א . ( דוגמה מעניינת לכך אפשר לראות ביחסו של הרא"ש ( רבנו אשר בן יחיאל , גרמניה , ספרד , המאה השלוש עשרה-ארבע עשרה ) לשימוש בכלים אלו בקהילות ספרד . הרא"ש , שהגיע לספרד מאשכנז , לא הכיר במקום גידולו ולא קיבל מרבותיו את התקיפות של הנהגת הקהל בקהילות ספרד , וכך כתב לשואליו שביקשו את אישורו לסבב מיתתו של "איש קשה ורב מעללים מעודו" בעיר קורדובה : הפלאתם לשאלני בדיני נפשות ; כי בכל הארצות ששמעתי עליהם , אין דנין דיני נפשות , לולי פה בארץ ספרד . ותמהתי מאד 318 השימוש בהקבלה זו כמקור להיתר להציל נערה מאונס בהריגת הרודף מעיד על כך שיש זיהוי ערכי בין רצח לאונס : ספרי דברים פסקה רמג ; פסחים כה ע"ב , ומקבילות . ראו לעיל עמ' . 80

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help