sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:283

חשוב להבין את משמעותה של השיטה ההלכתית . היא אינה יוצאת חוצץ נגד הוראת התורה " מות יומת" לא רק מפני הכבוד והפורמליזם של המחויבות לתורה שבכתב , אלא גם ובעיקר מפני שהקריאה בפשוטה של תורה נוגעת בתפיסות מבוססות ועמוקות של תאוריית ענישה . יש קיום לתפיסה שחטאים כבדים ראויים לעונש מוות . קריאה זו נשמעת גם בעידן המודרני בכל הנוגע לעבריינים חמורים שחטאיהם מסעירים את דעת הקהל הרחב ואת תקשורת ההמונים . התעלמות מעמדה זו ושלילה גורפת שלה מנקודת מבט מוסרנית ליברלית אינה מוצדקת ואינה מתקבלת על הלבבות אל מול רוע אכזרי . לעומת זאת מתן מעמד לקריאה לעונש מוות כערך חינוכי וציבורי , אך מניעת ביצועה בפועל בשל המגבלות המשפטיות , שמקורן בערך הנגדי של חיי אדם , שומרת על איזון נאות בין שני הקטבים . " לא תרצח" מול הרודף והמוסר למרות האמור בפסקה הקודמת על שלילת האפשרות לקיום עונש מוות , יש אמצעים משפטיים " עוקפי דין" שאפשרו הריגה גם בתקופות מאוחרות , בימי הביניים ובראשית העת החדשה . אין מדובר במגמה של ענישה אלא במניעת פשע . כאלה הם למשל דין רודף ודין מוסר , המתירים להקדים ולהרוג את מי שמסכן חיי חברו או את הקהילה כולה בהלשנותיו . ואלו הן שמצילין אותן בנפשן : הרודף אחר חבירו להרגו , אחר הזכור ואחר הנערה המאורסה . אבל הרודף אחר בהמה והמחלל את השבת והעובד עבודה זרה , אין מצילין אותן בנפשן ( משנה , סנהדרין ח , ז . ( אמר רבי אלעזר בן יעקב : שמעתי שבית דין מכין ועונשין שלא מן התורה , ולא לעבור על דברי תורה אלא לעשות סייג לתורה . ומעשה באדם אחד שרכב על סוס בשבת בימי יוונים והביאוהו 316 על ענישת מוות בתנ"ך ראו בספרה של פמלה ברמש ;( Barmash 2005 , pp . 154-177 ) על השפעתו על פולמוס חוק ההוצאה להורג בארצות הברית ראו שם , בעמ' . 143 317 ראו הדיון בדין מוסר ורודף , לעיל עמ' . 76-74

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help