sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:282

ואינם קרובים זה לזה . הלכות רבות בתחום דיני הראיות וסדרי הדין מצמצמות עד מאוד את האפשרות להגיע לעונש מוות . לפיכך קבע רבי אלעזר בן עזריה שסנהדרין ההורגת אחת לשבעים שנה נחשבת " קטלנית . " המגמה לצמצם בעונש המוות ככל האפשר היא מגמה עקרונית החוזרת בדיני הסנהדרין במגוון תחומים . היא מגיעה לממדים גרוטסקיים בדיני בן סורר ומורה ועיר הנידחת , שם הוצבו דרישות משפטיות ברמה שהביאו את החכמים לידי המסקנה ש"לא היה ולא נברא אלא משל היה . " כמעט מיותר לומר זאת ובכל זאת נחוץ , בשל קולות זרים הנשמעים גם בתוך מחנה ישראל : גם אם ישתלטו מחר " הרבנים" על מדינת ישראל , גם אם יהיו אלה הקנאים הקיצונים ביותר , אין שום חשש שעונש המוות יהיה מעשי . בשל היעדרם של בתי דין " סמוכים איש מפי איש עד משה רבנו" ניטלה בכלל הרשות לדון דיני נפשות ; בשל ההגבלות החמורות בדיני הראיות וחובת ההתראה אין כמעט אפשרות ממשית לדון אדם למיתה גם אילו הייתה סמכות משפטית לכך ; ומעל לכול , קביעותיהם של רבי אלעזר בן עזריה , רבי עקיבא וחבריהם מכוננות עמדה ערכית המבקשת לצמצם ככל האפשר בעונש המוות אפילו בעידן שבו עונש המוות היה אמצעי ענישה מוכר ורווח בכל הסביבה התרבותית . אמירה זו אינה אפולוגטיקה דתית , היא הכרעה הלכתית מחייבת ומוסכמת . 314 בן סורר ומורה — נער " זולל וסובא" שאינו שומע בקול הוריו , והם מביאים אותו למשפט העדה ולעונש סקילה ( דברים כא יח-כא . ( על פי המשנה והתלמוד המגבלות המוצבות על קיומו של דין זה מבטלות את אפשרות קיומו לחלוטין עד כדי כך שיש האומרים ש"בן סורר ומורה לא היה ולא נברא . " משנה , סנהדרין ח , א-ה ; סנהדרין עא ע"א . עיר הנידחת — עיר שכל יושביה עבדו עבודה זרה . תושביה מוצאים להורג וכל הרכוש שבה נשרף ( דברים יג , יג-יט . ( ההלכה מציבה תנאים בלתי אפשריים למימוש דין זה , וגם על כך נאמר " עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות" ( תוספתא , סנהדרין יד , א . ( 315 ראו אביעד הכהן , " הוציאוה ותשרף ? עונש המוות — בין הלכה למעשה" ( הכהן , תש"ע ;( משה הלברטל , מהפכות פרשניות בהתהוותן ( הלברטל , : ( 1997 פרק שביעי " מיתה שאין בה רושם , " עמ' . 167-145 יש לציין שהרטוריקה הדרשנית העממית מתעלמת לפעמים מגבולות ההלכה ומשתמשת בעונש המוות כאיום ריאלי . בין שמדובר בעונש בידי שמים ובין שבחזון אוטופי של השבת " שופטינו כבראשונה" ומשפט מוות "כבתחילה . "

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help