sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:277

אתה בחרתנו בחירת עם ישראל מופיעה בכל תפילות הקבע בימות החול , בשבתות ובימים טובים : אתה בחרתנו מכל העמים , אהבת אותנו ורצית בנו , ורוממתנו מכל הלשונות , וקדשתנו במצוותיך , וקרבתנו מלכנו לעבודתך , ושמך הגדול והקדוש עלינו קראת ( מתוך ברכת " קדושת היום" במועדים : ראש השנה , יום הכיפורים ושלוש רגלים . ( בכמה מקומות הבחירה מנוסחת בתוך " מטבע של ברכה" כנוסח קבוע ומחייב בתוך התפילה . כך למשל בברכות התורה בשחרית בכל יום ( ברכות יג ע"ב , ( בברכת " אהבה" שלפני קריאת שמע , שחרית וערבית , וב"קדושת היום" — הברכה האמצעית בתפילת העמידה בשבתות ובמועדים , הברכה המגדירה את מהותו ואת קדושתו של המועד . המכנה המשותף לכל נוסחי התפילות והברכות הללו הוא שבחירת עם ישראל קשורה קשר הדוק עם מתן התורה והמצוות . בברכת התורה : " אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו . " בברכת אהבה : " אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת , תורה ומצוות חוקים ומשפטים אותנו למדת" — וכן בחלקיה של הברכה ובנוסחיה המתחלפים בין שחרית לערבית . בברכת המועדים : " אתה בחרתנו מכל העמים [ ... ] וקדשתנו במצוותיך , וקרבתנו מלכנו לעבודתך . " אין להסיק מכך שהכף נטתה לכיוון התפיסה של ממלכת כוהנים . עיון מדוקדק בנוסחאות הייחוד של עם ישראל בתפילה מורה שהבחירה בעם ישראל ממוקדת בתחום מוגבל : התיאור של עם ישראל כעם נבחר מופיע תמיד כבסיס לקבלת המצוות וקיום התורה . את המשפטים הללו אפשר לקרוא בשני אופנים . האחד מצמצם : בחירת עם ישראל מכל העמים מצומצמת רק לעניין התורה והמצוות , אבל היחס אל האנושות הוא רחב אופקים — בכל שאר הנושאים של חיי האדם והמציאות האנושית בני האדם שווים כברואים בצלם אנוש . האופן האחר הוא אופן מרחיב : אנושיות שאינה מכוונת לקיום התורה , לדבקות באל ולעבודת ה' ואינה מבוססת עליהם היא אנושיות חסרה . אדם שלא זכה להיות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help