sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:276

את על מלכותך . ותמלך עליהם מהרה לעולם ועד [ ... ] ונאמר . והיה ה' למלך על כל הארץ . ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד . גם בתפילות ראש השנה , שמהן נלקחה תפילת " עלינו לשבח , " עוברים בתוך שורות אחדות מ"ובכן תן פחדך על כל מעשיך" ל"ובכן תן כבוד לעמך . " השאיפות מתנגשות : בין התמקדות בעם ישראל ובין הרצון להמלכת ה' על העולם כולו . שאיפות אלו קיימות גם בספרי הנביאים ובמזמורי תהלים . שתי התפילות הללו אינן מוצגות כשאיפות סותרות , אלא עומדות זו בצד זו כתקוות משלימות . חריפה ממנה בהרבה היא ההבחנה בתפילה בין צדיקים לרשעים . גם זו מצויה בתפילת ראש השנה : ובכן צדיקים יראו וישמחו , וישרים יעלוזו וחסידים ברינה יגילו , ועולתה תקפץ פיה וכל הרשעה כולה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ . הרשעה אינה מזוהה בפסוקים אלו עם גויים ועם נוכרים דווקא . זו תופעה שאינה מזוהה כלל עם בני אדם מסוימים . נוכחותה בעולם כולו והציפייה לסילוקה מן העולם אינה אישית אלא רעיונית מופשטת . אין זאת אומרת שאי אפשר למצוא בתפילה בקשה לכילוים האישי של הרשעים , ואולם הרשעים אינם מזוהים , ודאי לא כלאומים מוגדרים . בתפילת העמידה של יום חול נקבעה תפילה כנגד המינים , אבל היא אינה מופנית כלפי נוכרים , אלא דווקא כלפי אלו מבני ישראל המבקשים לפרוש מן התורה ולכונן דת חדשה . הם אלו שמכונים בברכה זו " אויבי עמך . " 308 לתפילת עלינו לשבח ראו יששכר יעקבסון , נתיב בינה ( יעקבסון , תשכ"ד , עמ' ;( 376-373 מאיר בר אילן , " מקורה של תפילת ' עלינו לשבח' " ( בר אילן , תשנ"ט . ( על ברכת המינים ראו דוד הנשקה , " בין ' פרשת העיבור' לברכת המינים" ( הנשקה , תשנ"ט ;( דוד פלוסר , " מקצת מעשי התורה וברכת המינים" ( פלוסר , תשנ"ב . ( במאמריהם התייחסות לקודמיהם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help