sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:269

ולא יאמר האדם : אפסוק כמי שארצה בדבר שיש בו מחלוקת , ואם עושה כן הרי זה דין שקר , אלא אם הוא חכם גדול ויודע להכריע בראיות , הרשות בידו . ואי לאו בר הכי הוא , לא יוציא ממון מספק , דכל היכא דאיכא ספיקא דדינא [ שבכל מקום בו יש ספק בדין ] אין מוציאין ממון מיד המוחזק . ואם הוא בהוראת איסור והיתר , והוא דבר איסור דאורייתא , ילך לחומרא . ואי דבר דרבנן , ילך אחר המיקל . ודוקא אם שני החולקים הם שוין , אבל אין סומכין על דברי קטן נגד דברי גדול ממנו בחכמה ובמנין , אפילו בשעת הדחק , אלא אם כן היה גם כן הפסד מרובה . וכן אם היה יחיד נגד רבים , הולכים אחר רבים בכל מקום , ואפילו אין הרבים מסכימים מטעם אחד , אלא כל אחד יש לו טעם בפני עצמו , הואיל והם מסכימים לענין הדין נקראו רבים ואזלינן בתרייהו [ והולכים אחריהם . [ ואם היה מנהג בעיר להקל , מפני שחכם אחד הורה להם כך , הולכין אחר דעתו . ואם חכם אחר בא לאסור מה שהם מתירין , נהוג בו אסור . כל מקום שדברי הראשונים כתובים על ספר והם מפורסמים , והפוסקים האחרונים חולקים עליהם , כמו שלפעמים הפוסקים חולקים על הגאונים , הולכים אחר האחרונים , דהלכה כבתראי [ שהלכה כאחרונים ] מאביי ורבא ואילך . אבל אם נמצא לפעמים תשובת גאון ולא עלה זכרונו על ספר , ונמצאו אחרים חולקים עליו , אין צריכים לפסוק כדברי האחרונים , שאפשר שלא ידעו דברי הגאון , ואי הוי שמיע להו הוי הדרי בהו [ ואם היו שומעים את דבריו היו חוזרים בהם ] ( הגהת רמ"א לשולחן ערוך , חושן משפט כה , ב . ( הגהה זו של הרמ"א מדגימה את מגוון השיקולים העומדים לפניו של פוסק הבא להכריע בשאלה הלכתית . הוא מונה בזה אחר זה שיקולים ממישורים שונים : העמדת הממון על חזקתו , הבחנה בין איסור דאורייתא לאיסור דרבנן , הבחנה בין " חכם קטן" ל"חכם גדול , " תשומת לב ל"שעת הדחק" והתחשבות ב"הפסד מרובה , " העדפת דעת הרבים על היחיד , הישענות על מנהג המקום , הבחנה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help