sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:267

לקבוע הלכות בדיני טומאה או בדיני טרפות . גם מישור הנתונים הממשיים אינו מוחלט , והוא מצריך קבלת הכרעות על ידי הפוסק , אם מפני שהשאלה שנויה במחלוקת המומחים , אם מפני שהמקרה הנדון אינו מתמיין בפשטות לקטגוריות המוכרות של מקורות ההלכה ולא ברור באיזו מידה עמדת המומחים מתאימה לשאלה ההלכתית . כך לדוגמה בשאלת הגדרת מעמדם של מכשירים חשמליים בהלכות שבת . גם ידיעה מדויקת של דרך פעולתם אינה מספיקה כדי להחליט אם הפעלת זרם חשמלי יש בה משום מלאכה . שני המישורים הללו — מישור המקורות ומישור הכרת המציאות — הם " חיצוניים" לפוסק וכביכול " אובייקטיביים . " לכאורה כל איש הלכה שיבוא לפסוק הלכה במקרים הללו עומד באופן תאורטי לפני אותו גוף מקורות תורניים ולפני אותן דעות מומחים . קיים מישור שלישי שהוא אישיותו הייחודית והחד פעמית של כל פוסק ופוסק . אישיותו של הפוסק מתעצבת בדרך גידולו , חינוכו ולימודו . חכמים אינם מכירים בקיומו של פוסק אובייקטיבי שאין לאישיותו משקל בפסיקה . כך יש להסביר את הקביעה שמי שקרא ושנה ולא שימש תלמידי חכמים אינו יכול להיות פוסק . למעשה אי אפשר להבחין באופן מוחלט בין שלושת המישורים מכיוון שהם מקרינים זה על זה . הפוסק מביא עמו אל שולחן הניתוחים את הרקע הלימודי האישי שלו , שבו הועדפו מקורות מסוימים על פני אחרים , שהרי אף אחד אינו יודע הכול ואינו מתייחס במידה שווה לכל המקורות שלפניו . יש העדפות שמקורן במסורת קהילתית או עדתית , יש העדפות שמקורן בעמדה אישית — להחמיר או להקל , יראת הוראה או " כוח דהיתרא עדיף [ כוחו של היתר ושל החכם המתיר עדיף מכוחו של האוסר והמחמיר " [ ( עירובין עב ע"ב . ( גם קריאת המציאות של הפוסקים משתנה מאחד לחברו . זה מייחס יתר חשיבות לשיקול הדעת המקצועי של הרופא , וזה מייחס יתר חשיבות לעמדתו הנפשית של החולה . זה מבקש לקרב רחוקים , וזה מבקש לגונן על הקרובים על ידי יצירת חיץ בינם ובין מי שבחוץ . זה רואה בתהליך היסטורי מסוים אתחלתא דגאולה , וזה רואה בו מעשה שטן . ההבדלים הללו אינם רק אישיותיים פנימיים אלא הם עצמם יכולים לנבוע ממסורת , מעמדה הגותית רעיונית , משיפוט מוסרי שונה וכך הלאה . גיבוש דעתו של הפוסק יכול לשלב כמה תחומי דעת והכרה כגון פסיכולוגיה , סוציולוגיה ואנתרופולוגיה . 301 ראו מאמרו של בנימין בראון , " פורמליזם וערכים : שלושה דגמים" ( בראון , תשס"ח . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help