sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:264

שאלות ערכיות אפשר להסתכל בשני אופנים . כך גם בנושא הנדון כאן : מנקודת המבט של זכויות האדם וצלם אלוהים תיראה תמונה אחת , מנקודת המבט של ממלכת כוהנים וגוי קדוש תיראה תמונה אחרת . שתי התמונות הללו נכונות במידה שווה , וההכרעה ההלכתית אינה אמורה להכריע הכרעה כללית בין שתי התמונות , אלא להציע את האיזון הראוי לכל מקרה ומקרה בפני עצמו . 298 בן נון , תשס"ט . מרטין בובר משתמש במוקד הכפול של האליפסה בתיאור הקוטב הכפול של האמונה — זה של האל הנעלה וזה של נוכחותו האופפת כול . ראו Buber , 1963 , . pp . 201-211 בהשראת התודעה האליפטית של האדם המאמין , אליבא דבובר , ניתן לתאר גם את המוקד הכפול של הדתי והלאומי , האוניברסלי והפרטיקולרי . אבי שגיא הגדיר את גישתם של המהר"ל , ר' צדוק מלובלין והראי"ה קוק כגישות הרמוניסטיות מפני שהן מקבלות את שתי העמדות המנוגדות כרצון האלוהים וגורסות שמבחינתו אין סתירות והכול נכלל באחדות העליונה שהיא " אחדות הניגודים" ( שגיא , . ( 1996 להלן אשתמש במונח " הרמוניסטי" באופן אחר . גישה הרמוניסטית תוגדר כגישה המנסה להציע פתרון הלכתי מעשי המציע מידה של קיום לכל אחד מהצדדים במחלוקת . העמדה המכונה כאן אליפטית או דו מוקדית מניחה ששני הצדדים הסותרים הם אמת , אך לא בהכרח יכולים להתממש ולבוא לידי ביטוי בבת אחת בפסיקה ההלכתית . שגיא דן בשאלה זו בהשתמשו במונחים " פלורליזם חזק" ו"פלורליזם חלש . " ראו שם , עמ' . 133 אין זאת אומרת שמדובר במערכת רלטיביסטית , פלורליסטית וחסרת יכולות הכרעה ממשיות . אפשר שיש כמה פתרונות שונים זה מזה , המשקללים אחרת את הנתונים . הפסקים יהיו שונים וחלוקים , אך המבט הדו מוקדי אינו מונע קבלת הכרעות ( שם , עמ' . ( 113-107

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help