sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:263

נוקטים גישה הפוסלת לחלוטין את תורתם של בית הלל , ואילו חכמי בית הלל משתבחים בכך שהם " שונים דבריהם ודברי בית שמאי , ולא עוד אלא שמקדימים דברי בית שמאי לדבריהם . " בתולדותיה של מחלוקת זו רואים תהליך שראשיתו בעימות חמור — " עמדו עליהן בחרבות וברמחים" ( ירושלמי , שבת א , ד , ג ע"ג ) בפועל ממש או רק באופן מטפורי — וסופו בכך ש"לא נמנעו בית שמיי לישא נשים מבית הלל ולא בית הלל מבית שמיי אלא נהגו האמת והשלום ביניהן שנאמר : 'האמת והשלום אהבו' " ( תוספתא , יבמות א , י . ( " האמת והשלום אהבו" — " לא נמנעו מלשאת נשים אלו מאלו , ולאכול אלו אצל אלו . " עם זאת מבחינת פסיקת ההלכה התרחש תהליך הפוך , שראשיתו בקביעה ש"אלו ואלו דברי אלוהים חיים" ו"עשה כדברי בית שמאי עשה , " וסופו בקביעה שכל העושה כדברי בית שמאי חייב מיתה ( ברכות יא ע"א . ( ואולם ברמה הרוחנית והרעיונית תורתם של בית שמאי עדיין תורה היא , ויש אומרים שלעתיד לבוא תחזור ההלכה ותהיה כבית שמאי . תודעה דו מוקדית את דרכו של הראי"ה קוק להכיל את שתי הדעות הסותרות , המקוטבות , שביניהן לכאורה פעורה תהום של מחלוקת , מגדיר הרב יואל בן נון כתודעת ה"מקור הכפול , " ובנוסח אחר אפשר לקרוא לה " תודעה אליפטית" או " דו מוקדית . " כידוע , בשונה מהעיגול , שלו מרכז אחד , לאליפסה שני מוקדים . השדה הנוצר סביב שני המוקדים הללו הוא ה"שדה האליפטי , " שבו מתנהל השיח ומתקבלות ההכרעות שבין שני הקטבים המנוגדים . התפיסה הדו מוקדית מניחה שעל 297 עוד על חשיבות קיומה של המחלוקת , גם בתורת הראי"ה , ראו שגיא , , 1996 עמ' . 194-190 וראו לדוגמה : " הסבלנות נועדה להשלים בין אותם חילוקי הדעות , שהם ראויים להימצא מצד הטבע האנושי הבריא , ש'כשם שאין פרצופיהם שווים , כך אין דעותיהם שוות , ' אבל חלילה לה מלהיות הסיבה הגורמת לעצלות בזיכוך הדעות והארתן עד שתגן גם על הדעות המזיקות והבוסריות [ ... ] שלא נצטרך להשתמש במידת הסבלנות המיישנת ומפילה תרדמה , כי אם במיילדת השלום הער והחי" ( הראי"ה קוק , מאמרי הראי"ה , ב , עמ' . ( 286 לעניין קיומן של הדעות הדחויות והלכה כבית שמאי לעתיד לבוא ראו יעקובי , תשס"ז .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help