sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:261

הרעיון של הרמוניזציה בין הקטבים המנוגדים דומה לדרך ההגליאנית של הסינתזה , ומכיוון שאפשר למצוא בכתבי הרב קוק פסקאות רבות בעלות אופי הרמוניסטי , הרואה ערך במבנה של התנגשות דעות ולאחר מכן ב"שלום הדעות" וב"אחדות ההפכים , " יש גם החושבים אותו להגליאני . אבל נראה שהגותו של הרב קוק מורכבת יותר . בעיני הרב קוק ההרמוניה שייכת לעולמות עליונים , שם יש מקום לדעות מהופכות לשכון זו לצד זו בשלמותן . ברמה העיונית והמופשטת , ברובד המחשבה התאורטית של ההוגים , יש מקום לחשוב דבר והיפוכו ושניהם אמת . ואולם ברדת הדברים לעולם העשייה , כשצריך להגיע להחלטה " כאן ועכשיו , " גם הרב קוק נהפך מהרמוניסט לאיש הלכה ומחייב הכרעות גם במחיר של מחלוקת כואבת . חידושו של הרב קוק בכך שהוא מסוגל בעת ובעונה אחת גם לנקוט עמדה נחרצת במחלוקת וגם להתעלות ולראות מנקודת מבט עליונה את האמת שבצד השני שנגדו הוא נאבק . עמדה זו יש בה כבוד לצד שכנגד , אך לא בהכרח פתרון של פשרה והסכמה , פתרון סינתטי . כמו שיתברר בהמשך הדברים , בסוגיה העומדת על הפרק בחיבור זה לא ניתן להגיע להרמוניזציה בין שני העולמות , ודאי לא בעולם המעשה . התפיסה ההרמוניסטית יכולה להועיל רק ברובד העיוני , אך היא בעלת ערך לא מבוטל הן להבנת הסוגיות הנדונות הן לאופן המכובד של ניהול הדיון והמחלוקת . התעלמות ודחייה קיימות כמה דרכים להתמודד עם מחלוקת קוטבית באמונות ובדעות . לעתים הפער בין שני הצדדים כה גדול , עד שהצד האחד דוחה ומבטל לחלוטין את הצד האחר . כאשר מודים בקיומה של אמת מסוימת בצד האחר ובכל זאת מתקשים להכיל אותה , אפשר למצוא לפעמים בקרב חוגים או פוסקים מסוימים נטייה 296 ראו במאמרה של תמר רוס , " מושג האלהות של הרב קוק" ( רוס , תשמ"ב ;( ובספריהם של אבינעם רוזנק , ההלכה הנבואית : הפילוסופיה של ההלכה במשנת הראי"ה קוק ( רוזנק , תשס"ז , ( ושל הרב יואל בן נון , המקור הכפול של השראה וסמכות במשנת הראי"ה קוק ( בן נון , תשס"ט . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help