sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:260

מסורת תורה שבעל פה וביקשו להוכיח את אי אמינותה באמצעות הצבעה על ריבוי המחלוקות בה . הרמוניזציה בשונה מהגישה הדיאלקטית של הרב סולובייצ'יק , את הראי"ה קוק מקובל להציג כבעל גישה הרמוניסטית . זו גישה המבקשת לפתור את המחלוקת בדרך שתיתן ביטוי הולם ומקום מוגדר לכל אחד מן הצדדים . בפרשנות התלמודית , לדוגמה , נעשית הרמוניזציה בין מקורות סותרים על ידי העמדת כל אחד מהם במקרה או בהקשר אחר , כך שיתברר שאין ביניהם סתירה ישירה שכן הם אינם מדברים על מקרה זהה . זוהי ה"אוקימתא . " וכך כתב הראי"ה קוק באורות הקודש : כל הניגודים הנמצאים בהדעות , וכל אותה האפסיות שלפעמים נראה מחוג אחד על חברו , והניגודים הללו מתגדלים ביותר כל מה שהדעות תופסות מקום יותר גדול ברוח האדם , למסתכל פנימי מתראים הם בתואר ריחוקים מקומיים של שתילים , שהם משמשים לטובת רעננותם ושביעת יניקתם , כדי שכל אחד ואחד יתפתח במילואו , ותהיה הסגולה המיוחדת של כל אחד מחוטבה בכל פרטיה , מה שהקירוב היה מטשטש ומקלקל הכל . והאחדות המתואמה באה רק מתוך זה הריחוק , שרי בפירודא וסיים בחיבורא [ מתחיל בפירוד ומסיים בחיבור ] ( קוק תשמ"ה , א — חכמת הקודש : אות יא . ( 294 הדעה הגורסת שהמחלוקת נוצרה מתקלה נסמכת על ברייתא בסנהדרין פח ע"ב , " משרבו תלמידי הלל ושמאי שלא שמשו כל צרכם רבתה מחלוקת בישראל . " ראו אגרת רב שרירא גאון ; רמב"ם , הקדמה לפירוש המשנה ; הדעה ששני צדי המחלוקת הן אמיתה של תורה מצויה במקורות רבים , כגון דרשות הר"ן , הדרוש השביעי . חידושי הריטב"א על עירובין ( יג ע"ב . ( על התהוותן ההיסטורית של שתי הגישות הללו בימי חז"ל , ראו ברנדס , , 2002 עמ' . 106-93 295 בארמית : העמדה , ובעברית חדשה מתאים יותר : הצבה . על דרכי השימוש באוקימתא ראו ברנדס , תשס"ד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help