sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:259

מחייבת לשמר את המחלוקת בין שני הקטבים ולא להביאה לידי הכרעה חד צדדית לעולם . ההכרעות לעולם תהיינה זמניות ומוגבלות בהיקפן . ערך המחלוקת אחת הצורות האופייניות להופעתה של דיאלקטיקה בתחום המחשבה או ההלכה היא המחלוקת . המחלוקת מלווה את התורה שבעל פה מיסודה , ואין לראות בה תוצר של תקלה במסירת התורה . אמנם קיימת גם התייחסות כזאת למחלוקת , אך נראה שדרך המלך של ההתייחסות אליה בכל הדורות הייתה בגישה ששתי הדעות הן אמיתה של תורה : אמר רבי אבא אמר שמואל : שלש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל , הללו אומרים הלכה כמותנו , והללו אומרים הלכה כמותנו , יצתה בת קול ואמרה להם אלו ואלו דברי אלוהים חיים הם , והלכה כדברי בית הלל ( עירובין יג ע"ב . ( מאמרי חז"ל על שהתורה ניתנה " ארבעים ותשע פנים טמא וארבעים ותשע פנים טהור , " ש"אחת דיבר א לוהים שתים זו שמעתי" ו"אלו ואלו דברי אלוהים חיים" מורים שהמחלוקת היא נשמת אפה של התורה שבעל פה . בהלכות בית דין וסנהדרין מוצאים הנחיות מעשיות שנועדו לאפשר קיומה של מחלוקת בדיון , ודיון שאין בו אפשרות למחלוקת נחשב דיון פגום . המגמה להצניע את המחלוקת אופיינית בעיקר לתקופות ולמקומות שבהם היו גורמים שערערו על 292 סולובייצ'יק , תשמ"ב , עמ' . 211 לדיאלקטיקה בהגות הציונית המודרנית ראו בלפר , תשל"ח-תשל"ט ; בלפר , תשס"ד , עמ' . 14-11 293 לדוגמה ראו מסכת סנהדרין , תחילת הפרק השלישי , " זה בורר ; " דברי בעל האור שמח ( ר' מאיר שמחה הכהן מדוינסק , רוסיה , המאה התשע עשרה ) על הרמב"ם , הלכות סנהדרין ט , ב ; שולחן ערוך , חושן משפט יח , א ; ובדברי נתיבות המשפט ( ר' יעקב לורברבוים , פולין , המאה התשע עשרה , ( שם , על חשיבותו של " בית דין נוטה" — כלומר בית דין שמתקיים בו דיון המצריך הכרעת רוב ואינו חד צדדי בעמדותיו .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help