sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

נעילת שער שני הנתיבים בתורה בשער זה הוצגה התפיסה של מערכת תרי"ג המצוות כמערכת המיועדת לעם ישראל כעם קדוש וממלכת כוהנים . מפרקי השער עולה המסקנה שאי הנחת , החיכוכים וההתנגשויות בין התפיסה ההומניסטית ליברלית לבין הדת וההלכה היהודית מתמקדות בעיקר בהיבטי ההלכה שמקורם בדרישות הקדושה שראשיתן במתן תורה בהר סיני . הן המבדלות בין ישראל לעמים , הן היוצרות בידול ואי שוויון בתוך מחנה ישראל , והן המגבילות את חירויות הפרט ולעתים גם את כבודו וזכויותיו האחרות הנובעות מצלם אלוהים שבו . החידוש הוא שאין מדובר בעימות בין תרבות מודרנית , הומניסטית וליברלית , ובין הדת בכללותה , ובוודאי שלא בינה ובין תורת ישראל , אלא שיש התנגשות עמוקה , דיאלקטית , בין ערכי המוסר שמקורם בתפיסה האוניברסלית , הכלל אנושית , של ספר בראשית , ובין ערכי התורה והמצוות שמקורם בתפיסה המייחדת את ממלכת הכוהנים . הדבר בולט בשתי חטיבות עיקריות של מצוות : האחת — מערכת המצוות שבין אדם למקום , שבהן ההלכה מציבה דרישות שמעבר למוסריות האנושית הטבעית , דרישות שלעתים מתנגשות עם זכויות היסוד וסותרות אותן ; והאחרת — חטיבת המצוות שבין אדם לחברו באותן מצוות שנועדו להבנות סולידריות פנים ישראלית , בתוך ה"ממלכה הכוהנית , " ואשר על כן אינן נדרשות ולעתים גם אינן רצויות בכל הנוגע לגויים . ההתמודדות עם הסתירה הפנים תורתית הזאת קודמת לכל דיון על היחס בין התורה ובין המחשבה ועולם הערכים והמשפט המודרני . תחילה יש לבחון כיצד התמודדו ההגות וההלכה היהודית עם המתח העולה מן הניגודים שבין שני השערים הראשונים של חיבור זה , ובכך יעסוק השער השלישי . 288 ייתכן שבתוך עולם הקדושה עצמו קיימת ציפייה להשוויית הערך בין כל חלקי האומה , והיא באה לידי ביטוי בטענתו של קורח " כי כל העדה כולם קדושים . " בספרות הקבלה והחסידות נמצא מקום לטענתו של קורח אם בדרך הנסתר ואם בדרך של " לעתיד לבוא . "

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help