sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:249

האיסור " ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה היא" ( ויקרא יח , כב ) הוא חלק מפרשת העריות שבתורה , המופיעה בהקשר של פרקי הקדושה בספר ויקרא . השלילה של יחסים חד מיניים יכולה להיות מוסברת על הרקע הזה , ולכן ייתכן שלא תהיה אסורה כלל במסגרת המוסר האנושי הטבעי . עם זה יש מקורות התולים את האיסור בציווי " ודבק באשתו והיו לבשר אחד" שבפרשת הבריאה , ולפיכך יש להחשיבו כאיסור אנושי ראשוני וכללי . גם הצו " לא תהיה קדשה מבנות ישראל ולא יהיה קדש מבני ישראל" ( דברים כג , יח ) משתמע כמצמצם את 286 מהמילים הללו מסיק רבי עקיבא שהצו הבסיסי מורה על התקשרות של אישות ומיניות בין איש לאישה בלבד , ולא בין איש לאיש או להבדיל בין אדם לבהמה . ירושלמי , קידושין א , א [ נח , ג . [ הרמב"ם , בעקבות הגמרא במסכת סנהדרין , מונה את משכב זכור כאחת העריות האסורות על בני נח ( הלכות איסורי ביאה יד , יח ; הלכות מלכים ט , ו . ( לאיסור היחסים החד מיניים בישראל ראו הלכות איסורי ביאה יד , י ; הלכות מלכים ט , ה , על פי סנהדרין נח ע"ב . היחס כלפי יחסים לסביים קל הרבה יותר בהלכה , מכיוון שאין בהם מעשה " ביאה" של ממש , ואף בישראל אינו נחשב איסור תורה חמור . ראו שבת סה ע"א-ע"ב ; רמב"ם , הלכות איסורי ביאה כא , ח ; שולחן ערוך , אבן העזר כ , ב ; רמב"ם , הלכות מלכים ט , ה-ו . על פי הבחנתם של רס"ג וממשיכי דרכו בין מצוות שכליות לשמעיות , יש מקום לדון אם איסור משכב זכור נחשב מצווה " שכלית" — שהשכל מחייב אותה , או מצווה " שמעית" — שאין בה היגיון , והיא מחייבת רק מפני ששמענוה בצווי התורה . לכאורה כל שבע מצוות בני נח הן מצוות " שכליות , " ואולם אפשר שבעניין מצווה זו חל שינוי . בימי הביניים ובראשית העת החדשה נחשבה מצווה זאת מצווה " שכלית" וטאבו מוסכם , ואילו בחברות אחרות , בתקופות אחרות , וגם בימינו בעולם המערבי , הולכת ומתפשטת ההכרה שאין למצווה זו צידוק " טבעי" ו"שכלי" ( בניגוד לדעתו של הרב משה פיינשטיין , אגרות משה , אורח חיים ד , קטו . ( ואולי אפילו להפך , יש למנותה בכלל המצוות המחוללות התנגשות בין הצרכים האנושיים הטבעיים של אחדים מבני האדם ובין הדרישות של התורה . אם איסור זה מאבד את תקפותו ה"שכלית" וה"טבעית , " ייתכן שאין הוא מחייב עוד את אומות העולם ואין למנותו בכלל איסורי העריות הכלולים בשבע מצוות בני נח . בהקשר זה יש לדון בשאלה אם לאומות העולם הזכות לקבוע לעצמם את הגדרים של איסורי עריות המוטלים עליהם , או שקיימת קביעה מוחלטת של מושגי הטוב והראוי על פי התורה גם בתחום זה . ראו הרב רונן לוביץ , "סלידה , סובלנות או מתירנות : יחס היהדות להומוסקסואליות" ( לוביץ , תשס"א . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help