sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:248

תבנית מערכת הנישואין פוגעת בערך השוויון גם מפני שהפעולה של קידושין וגירושין מסורה בידי האיש , וכוחה של האישה מוגבל מאוד בעניין זה . היא פוגעת בשוויון גם בכך שבעיקר דין התורה , ובמקרים נדירים גם בהלכה המקובלת , הבעל רשאי לשאת נשים אחדות , ואילו האישה לעולם מוגבלת לקשר יחיד . כל הבעיות הללו קיימות בנישואין תקניים ונורמטיביים . על אלה נוספים הקשיים והסנקציות שדיני התורה מערימים על כל ניסיון לחרוג מקשר האישות הזוגי המסורתי של איש ואישה פנויים הבאים בקשרי נישואין כדת וכדין . בכי המשפחות גם איסורי עריות , אף על פי שהם נחשבים טאבו טבעי , הם מגבלה שתורת הקדושה מציבה על חיי האישות הפרטיים של האדם . כך תיארו זאת חז"ל : " וישמע משה את העם בוכה למשפחותיו , " היה רבי נהוראי אומר : מלמד שהיו ישראל מצטערים בשעה שאמר להם משה לפרוש מן העריות ומלמד שהיה אדם נושא את אחותו ואחות אביו ואחות אמו ובשעה שאמר להם משה לפרוש מן העריות היו מצטערים ( ספרי במדבר צ . ( על פי רבי נהוראי , חוקי העריות אינם נובעים מטאבו קדום ואינם מתאימים תמיד לאינסטינקט אנושי טבעי . לדבריו , קיים קונפליקט חמור בין דיני האישות של התורה ובין הצרכים והרצונות של הפרטים . הקונפליקט טבוע בעצם תביעתה של התורה לקדש את הנישואין בישראל מתוך מודעות גמורה לחומרת הענישה והמגבלות המוטלות בשל כך על האדם הפרטי . משום כך תגובתם של ישראל לדיני העריות שנתחדשו להם בסיני מתוארת כ"בכי . " העיקרון של " קדושים תהיו" מלפף את פרשיות העריות בתורה מכל צדיהן , והחובה להיות " גוי קדוש" הנבדל במעשיו מ"מעשה ארץ כנען" ומ"מעשה ארץ מצרים" ( ויקרא יח , ג ) מעידה על ההבנה שמצוות אלה מציבות דרישה קשה ולא מקובלת בעולם שמסביב . חומרתן של המצוות והקושי בקבלתן הודגשו בדרשת חז"ל בכך שהעם תואר כ"בוכה למשפחותיו" — בכו על הלכות המשפחה שהוטלו עליהם .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help