sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

באשר לשאר עם ישראל מוטלת הגבלה שווה יחסית בין גברים לנשים : לאלו כלאלו נאסרו הנישואין ויחסי האישות עם גויים ופסולי חיתון . עם זאת קיימת הבחנה בין האיש והאישה בתחום היוחסין . מכיוון שהשייכות הלאומית לעם ישראל הוגדרה דרך האם , התוצאה של נישואי תערובת אינה שוויונית — בן של ישראלי מנוכרייה נחשב נוכרי , ובן של ישראלית מנוכרי נחשב ישראל גמור . קדושת הנישואין כמעט כל הלכות הנישואין בישראל מקורן בצורך לקדש את מוסד הנישואין כחלק מן הקדושות המחייבות את עם ישראל בכל תחום . " קודם מתן תורה , " אומר הרמב"ם , לא היה צורך בקידושין ( רמב"ם , הלכות אישות א , א-ב . ( די היה בהסכמה של בני הזוג לחיים משותפים כדי שהם ייחשבו נשואים ובפרדה מוסכמת כדי שייחשבו פנויים . איסור הניאוף של בני נח אינו מחייב קיומם של טקסי קידושין וגירושין , והוא מתקיים גם על בסיס ההסכמות המקובלות בכל חברה להגדרת נישואין . לא כן הדבר בישראל . " מקדש עמו ישראל על ידי חופה וקידושין" מכפיף את כל מערכת האישות תחת קורת הגג של הקדושה . עגונות , מסורבות גט , ממזרים אחד המישורים שבהם מתנגשים התנגשות חמורה ביותר מצוות הקדושה וערכי כבוד האדם וזכויותיו הוא דיני הנישואין בישראל . לא ייפלא אפוא שזה אחד התחומים שבהם התרעומת על ה"כפייה הדתית" במדינת ישראל ועל ידי הממסד הרבני היא מהקשות והחמורות ביותר . דיני קדושת הנישואין פוגעים בערכי השוויון , החירות וכבוד האדם . החשש מפני זילות קדושת הנישואין הוא הסיבה לקיומם של דיני גיטין וחליצה מחמירים ולעיגונן של נשים שאינן יכולות לקבל גט תקין מבעליהן . חשש זה הוא היוצר את סנקציית הממזרות , האמורה להרתיע מפני כל מעשה ניאוף של אשת איש או גילוי עריות במשפחה , אף שהנפגע הישיר הוא הילד , החף מפשע . 285 על כך נטוש הוויכוח הקשה בין תפיסת הנישואין האזרחית לתפיסת הנישואין הדתית במדינת ישראל . ראו דבריו של השופט חיים כהן במאמרו " יהודיותה של מדינת ישראל" ( כהן , תשנ"ח . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help