sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:246

קדושה כנגד כבוד האדם כבוד האדם במשמעות צלם אלוהים האוניברסלי מוגבל על ידי מצוות הקדושה . במצוות כיבוד אב ואם עומדת כנגד מצוות הכיבוד הקדימות של קיום מצוות : 'ה " איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו , " האוסרת על הבן לכבד את רצון אביו ואמו במקום שהוא נוגד מצווה והלכה ( ויקרא יט , ג ; יבמות ה ע"ב . ( אסור לבן להאכיל את הוריו מאכלות אסורים גם אם הם מאוד משתוקקים לכך . אם כך הדבר כשיש מצווה מיוחדת לכבד את האב והאם , על אחת כמה וכמה כשמדובר בכבודו האישי של אדם פרטי . לעתים יוצא כבוד האדם נפסד כשרצונותיו של אדם וכבודו והקדושה ודרישותיה מתנגשים . כמו בשאלת החיים , גם בשאלת הכבוד אין לומר שהקדושה גוברת לעולם על ערך הכבוד . אדרבה , הכבוד הוא עצמו חלק מהרכיבים המכוננים את הקדושה , בין היתר כבודם של הכוהנים והמקדש , כבודו של החכם , כבודו של כל אדם מישראל , איש ואישה , גדול וקטן . לפיכך " גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה . " כבוד האדם הוא ערך חשוב , אבל כנגדו עומד העיקרון ש"אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה "' ( משלי כא , ל ; ברכות יט ע"ב , ( המחייב לוותר על כבוד האדם במקום מצווה . קדושה כנגד זכות הנישואין הדרישה לכונן ממלכת כוהנים ובתוכה לייחד שבט הנושא באופן מיוחד את משרת הכהונה יוצרת מערכת שלמה של מגבלות נישואין . עבודת הכוהנים במקדש היא עבודה של גברים , ולכן נוצרה גם הבחנה בין גברים לנשים בתחום זה . בת כוהן אינה מוגבלת באפשרויות הנישואין שלה , ואילו הכוהן מוגבל ונאסר עליו לשאת גרושה וחלוצה . לסיכום תמציתי של הנושא ראו במאמרו של אליאב שוחטמן " על הכפיה לקיים מצוות" ( שוחטמן , תשס"ח , ( שם הוא דן גם בשאלת הכפייה על חילונים ובמדינת ישראל . 284 דוגמה חברתית קטנה אך מפורסמת : ההימנעות מלהשיב ליד מושטת לשלום של בן המין האחר גם במחיר גרימת בושה ועלבון למושיט היד . ראו מאמרו של הרב אברהם וסרמן "הושטת יד לאשה" ( וסרמן , תשס"ד . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help