sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:245

כפייה לקיים מצוות התביעה מכל יהודי לקיים את חלקו בברית שכרת ה' עם עמו מתקיימת לא רק באמצעות ענישת העבריינים , אלא גם בכפייה אקטיבית לקיום מצוות . על פי הדין כופים לקיים מצוות עשה , מלבד כמה מצוות שאינן נכללות בכלל זה מסיבות מיוחדות . " במצוות עשה , כגון שאומרין לו עשה סוכה ואינו עושה , לולב ואינו עושה , [ עשה ציצית ואינו עושה ] מכין אותו עד שתצא נפשו" ( כתובות פו ע"ב . ( כלומר , כל עוד יש ביכולתו לקיים את המצווה והוא מסרב לעשות זאת , צריך בית הדין לכפות עליו בכוח לקיימה . מכוח זה פסקו בעבר שצריך לכפות גירושין על זוג חשוכי ילדים , אחרי עשר שנות עקרות , כיוון שניתן לחייב את האיש בקיום מצוות פרייה ורבייה . וכן פוסקים לכפות על האב למול את בנו ( שו"ת תשב"ץ , חלק ג , סימן ח . ( גם במצוות צדקה נעשה שימוש בכלים של כפייה ( בבא בתרא ח ע"ב : ( ניתן לכפות על אדם אמיד לתת חלקו בצדקה כפי ראות עיני הגבאים הממונים על נושא זה . 283 המתח בין גישות המבקשות לכפות קיום מצוות ובין גישות ליברליות יותר בא לידי ביטוי ספרותי מרשים באגדת התלמוד בחולין קי ע"ב . הסיפור מעמת בין גישה כפייתית של חכמי סורא בימי רב חסדא ובין גישה פומבדיתאית של רמי בר תמרי , תלמידו של רב יהודה . אנשי סורא מוצגים כמי שכופים לקיים מצוות בכוח , ואיש פומבדיתא נאבק בגישה הזאת במגוון דרכים , למשל על ידי המצאת צידוקים לכך שאינו מניח תפילין , אינו מטיל ציצית בבגדו , אינו נמנע מאכילת כחל ( עטין ) ואינו נמנע משימוש בשיירים של מוצרי תעשיית היין , שיש בהם חשש יין נסך . הוא גם חולק על הגישה הסוראית המבקשת לכפות על בן קיום מצוות כיבוד אב בטענה שאין כופין על " מצות עשה שמתן שכרן בצדן , " כלומר מצוות שבתורה מופיע השכר שניתן עליהן כגון כיבוד אב ואם , שבה נאמר : למען יאריכון ימיך . בעניין הכפייה למצות פרייה ורבייה ראו פסקי הרא"ש ליבמות , פרק ו , סימן טו . ובראב"ן ליבמות סד ע"א ( שו"ת מהרי"ט [ ר' יוסף טראני , טורקיה , המאות השש עשרה-שבע עשרה , [ חלק ב , יורה דעה , סימן מז , ( הוצעה סברה שלפיה יש לכפות על בחור רווק להתחתן כדי לקיים את מצוות פרייה ורבייה . המחלוקת בנושא זה מפורטת באוצר הפוסקים לסימן א באבן העזר , ושם גם דיון על הגיל הראוי לכפות . בעניין כפייה לצדקה ראו בבא בתרא ח ע"ב ; תוספות בבא בתרא ח ע"ב , ד"ה " אכפייה לרב ; " רמב"ם , הלכות מתנות עניים ז , י ; שולחן ערוך , יורה דעה רמח , א . לשאלת האפשרות למימושה של כפייה בעידן המודרני ובמדינת ישראל ראו מאמרו של הרב אהרן כץ , "כפיה במצוות" ( כ"ץ , . ( 2002

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help