sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:241

קדימות הכוהן בדרך כלל זכויות היתר צמודות לחובות היתר ולהפך . כך גם בעולם הכהונה : כל המקודש מחבירו הוא קודם את חבירו . מנלן [ מנין לנו ?[ דתנא דבי רבי ישמעאל : " וקדשתו" לכל דבר שבקדושה ; לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון ( הוריות יב ע"ב . ( המנגנון ההלכתי מחייב העדפה וקדימות בתחומים שונים שמקורם בערכי הקדושה . אפשר למצוא גם מאמרים הפוכים כגון " ממזר תלמיד חכם קודם לכהן גדול עם הארץ" ( משנה , הוריות ג , ח , ( אבל תהיה זו טעות לפרש שהמשפטים הנגדיים מקורם בערך השוויון . המאמר המעלה את ערכו של התלמיד החכם על פני הכוהן משקף מחלוקת על שאלת הקדימות : האם יש להקדים את הערך של הכהונה או של לימוד התורה ? המשנה מבטאת תפיסה שבה מעמדו של החכם החליף את מעמדו של הכוהן , אבל עצם התודעה שיש נבחרים מועדפים , הראויים לזכויות ולכבוד יתר על פני אחרים , במקומה עומדת ונוגדת את ערך השוויון . מעגלי הקדושה : נשים אף על פי שבעולם הבריאה בצלם אלוהים נבראו האיש והאישה כאחד בצלם זה , בעולם הקדושה יש הבחנה מובנית בין גברים לנשים במישורים שונים של התורה , המצוות והזהות הדתית . האנשים והנשים אמנם קיבלו כאחד את התורה בהר סיני ויחד ניצבו במעמדי הברית , אבל מבחינת המבנה של קהילת מקדשי ה' אין זהות תפקודית וערכית בין האנשים לנשים . הזירה העיקרית שקיימת בה ההבחנה הזאת היא תחום הקדושה , ובראש ובראשונה במקדש : 275 אפרים אלימלך אורבך , " מעמד והנהגה בעולמם של חכמי ארץ ישראל" ( אורבך , תשכ"ז . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help