sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:232

" אין יראת אלוהים במקום הזה" — פגם תרבותי יסודי הביקורת , החשדנות והאיבה כלפי אומות העולם — שבגדו באנושיות הבסיסית המצופה מהם — מבוטאת בתורה בהגדרתם כמי שאינם יראי אלוהים . כך אמר אברהם על המצרים : " רק אין יראת אלוהים במקום הזה והרגוני על דבר אשתי" ( בראשית כ , יא ;( וכך נאמר בספר דברים נגד עמלק : " ויזנב בך את כל הנחשלים אחריך ואתה עיף ויגע — ולא ירא אלוהים" ( דברים כה , יח , כפירוש רש"י . ( " לא ירא אלוהים" אין פירושו שאינו שומר מצוות או " לא דתי , " אלא חסר יסודות תרבות אנושית בסיסית . מן המצרים מצופה שלא יהרגו אדם כדי לקחת את אשתו היפה , ומעמלק שלא יתנכלו לעם עבדים שזה עתה יצא לחירות משעבוד רב שנים . הערעור על מעמדם של בני אומות העולם ועל זכויותיהם מקורו אינו באי היותם מבני ישראל מקבלי התורה , מקורו באי עמידתם במבחן בני נח . במובן זה יחסה החמור של התורה לרשעים , למינים ולמומרים מבני ישראל אינו שונה מיחסה אל אומות העולם . הבדל חשוב הוא העובדה שבישראל היחס החמור הוא כלפי היחידים הפורשים מן הציבור , ואילו באומות העולם ההאשמה מופנית אל כלל העמים . ואולם יש לזכור שגם בישראל כשרוב העם חוטא , ההתייחסות השלילית היא קולקטיבית , וגם הענישה כך : חורבן וגלות לכלל האומה . " משנאיך ה' אשנא" — הצדקת האיבה והבוז ביקורתו של עם ישראל כלפי אומות העולם שלא קיבלו את הדרישה לאנושיות בסיסית ברמה של שבע מצוות בני נח , והאיבה שצמחה על רקע מלחמת הדתות והעמים נגד עם ישראל יצרה שינוי בתפיסת החובות ההלכתיות כלפי הגויים . לא זו בלבד שאחדות מההרחבות של " מפני דרכי שלום" צומצמו רק למקרים שיש בהם סכנה ממשית של איבה , אלא שיש בהלכה נתיבים המבקשים לפטור את עם ישראל מחובת קיום המצוות הבסיסיות של צלם אלוהים וכבוד האדם כלפי אומות העולם , מכיוון שהללו בגדו בצלם ובכבוד והשחיתו את דרכם , הן כלפי האלוהים הכללי , האוניברסלי , הן כלפי בני האדם , ובעיקר נגד עם ישראל . זאת ועוד , איבה זו לא הצטמצמה רק כלפי אומות העולם , אלא הופנתה גם כלפי אלו מבני ישראל שבגדו בברית — המינים , המומרים והאפיקורסים . במובן מסוים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help