sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:227

דתניא : רבי שמעון בן יוחי אומר : קבריהן של נכרים אין מטמאין שנאמר : " ואתן צאני צאן מרעיתי אדם" ( יחזקאל לד , לא ) — אתם אתם קרויין אדם ואין נכרים קרויין אדם ( בבא מציעא קיד ע"ב . ( מאמרו של רבי שמעון בר יוחאי אינו מפקיע את התואר אדם מן הגויים באופן כללי , ויש לפרשו בהקשרו כמקור לכך שהם אינם מטמאים בטומאות מסוימות . מושגי הטומאה והטוהרה הם אחד הענפים המשתרגים מעולם הקדושה , ולכן אין אומות העולם כלולים בהם , לטוב ולמוטב . הדרשה מבוססת על הזיקה בין המילה אדם בפסוק המצוטט מיחזקאל ובין ההגדרה בהלכות טומאת מת : " אדם כי ימות באהל" ( במדבר יט , יד . ( בעלי התוספות הוכיחו את העמדה שדברי רשב"י אינם הכרזה כללית ביחס לגויים , אלא רק התייחסות קונקרטית לנושא הטומאה בכך שליקטו רשימה של פסוקים שבהם ניתן התואר " אדם" או " בני אדם" לגויים . התוספות אף ציטטו מקור הלכתי חשוב הנסמך על מתן התואר " בני אדם" לגויים : " יש קנין לעובד כוכבים בארץ ישראל לחופר בה בורות שיחין ומערות , מדכתיב : והארץ נתן לבני אדם" ( תוספות לבבא קמא לח ע"א , על פי גיטין מז ע"א . ( בניגוד למגמה המצמצמת של בעלי התוספות ישנו אפיק פרשני רחב הרואה במאמרו של רבי שמעון בר יוחאי מקור להבחנה מהותית בין ישראל לגויים . המלבי"ם מציע לכך הסבר לשוני מתוחכם , בהבחינו בין המשמעות של " אדם" במובן של מין הנבדל מן הבהמה , ובין משמעותו כתכונה של " מי שהוא אדם באמת כפי תנאי האדם שומר התורה ומצות ה "' ( מלבי"ם , פירוש לתורת כהנים , ויקרא פרק א , חלק תורה אור , עמ' ו . ( באופן אחר התמודד עם המאמר הזה בעל הכתב והקבלה : דע , אין כוונת מאמר זה לדעתי להרחיק את האנשים שאינם מעדת ישראל מכלל מין האדם ולכללם במה שתחת מדרגת בני אדם כאשר יחשבו גולמי העם , כי לא יאמרו כדברים האלה כי אם מחסרון דרכי התלמודיים וממניעת הבנת דרכי הלשון , ולמה לא ישימו עין על מאמר רז"ל על פסוק " איש איש כי ידור נדר לה , "' " איש לרבות את הנכרים שנודרים נדרים ונדבות כישראל , " הרי שיכללום רז"ל בכלל כת האנשים . אמנם כוונת מאמר בזה פשוט

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help