sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

בעקבות מאמרו של ריש לקיש מובא מאמר של רבי יוחנן המקביל לאיסור שמירת השבת גם את האיסור לעסוק בתורה : ואמר רבי יוחנן : נוכרי שעוסק בתורה חייב מיתה שנאמר " תורה צוה לנו משה מורשה" — לנו מורשה ולא להם ( סנהדרין נט , ע"א . ( גם פשט לשונו של רבי יוחנן אינו אוסר על הגוי לקיים מצוות , אבל מכאן כבר אפשר להסיק שהתורה כולה , ולא רק לימודה , מיוחדת לעם ישראל ולא לאומות העולם . מכאן גזר הרמב"ם הלכה כללית בעניין מקומן של אומות העולם בכל הנוגע לתורה ולמצוות : גוי [ כך נוסח כתב היד , בדפוס : " עכו"ם [ " שעסק בתורה חייב מיתה , לא יעסוק אלא בשבע מצות שלהן בלבד , וכן גוי ששבת אפילו ביום מימות החול , אם עשאהו לעצמו כמו שבת חייב מיתה , ואין צריך לומר אם עשה מועד לעצמו , כללו של דבר אין מניחין אותן לחדש דת ולעשות מצות לעצמן מדעתן , אלא או יהיה גר צדק ויקבל כל המצות , או יעמוד בתורתו ולא יוסיף ולא יגרע , ואם עסק בתורה , או שבת , או חדש דבר , מכין אותו ועונשין אותו , ומודיעין אותו שהוא חייב מיתה על זה אבל אינו נהרג . בן נח שרצה לעשות מצוה משאר מצות התורה כדי לקבל שכר , אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה , ואם הביא עולה מקבלין ממנו , נתן צדקה מקבלין ממנו , ויראה לי שנותנין אותה לעניי ישראל , הואיל והוא ניזון מישראל ומצוה עליהם להחיותו , אבל העכו"ם שנתן צדקה מקבלין ממנו ונותנין אותה לעניי עכו"ם ( רמב"ם , הלכות מלכים י , ט-י . ( ראיית השבת כתרומתה הברוכה של היהדות לעולם ראו בין השאר בספרו של אברהם יהושע השל , השבת ( השל , . ( 2004

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help