sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:224

אמר ריש לקיש : נכרי ששבת חייב מיתה שנאמר " ויום ולילה לא ישבתו" [ ... ] אמר רבינא : אפילו שני בשבת . וליחשבה גבי שבע מצות ? כי קא חשיב " שב ואל תעשה , " " קום עשה" לא קא חשיב ( סנהדרין נח , ב . ( [ תרגום ופירוש : אמר רבינא : גם אם הוא שובת ביום שני הוא חייב מיתה , כי עובר על " לא תשבותו . " שואלת הגמרא : ויחשיבו אותה בין שבע מצוות בני נח כאחד האיסורים ? משיבים — שבע מצוות בני נח כוללות רק איסורים , וכאן מדובר בעשה — חובה חיובית של עשייה בלי שבתון [ . בדרך כלל מצטטים את המאמר של ריש לקיש כמקור לכך שאסור לגויים לקיים מצוות , אבל לשון הגמרא אינה נראית כך . נראה שמדובר כאן באיסור מיוחד בשבת . מדברי ריש לקיש משתמע שקיימת מצוות עשה חיובית המטילה על כלל בני האדם את הצו של " יום ולילה לא ישבותו , " במשמעות התמדת קיומם של סדרי חיים תקינים שאינם שובתים כלל . לדעת ריש לקיש הצו של שמירת השבת מנוגד לערך האוניברסלי של רציפות חיים סדירה . בשונה מהמחשבה המקובלת שהיהדות הנחילה לעולם ברכה בהפיצה את ערך יום השבתון השבועי , מדברי ריש לקיש עולה האפשרות לתפיסת מצוות השבת כמנוגדת לצו אנושי כללי המוטל על כלל בני האדם . 264 הרדב"ז ( בפירושו לרמב"ם , הלכות מלכים י , ט ) קבע שמדובר בגוי שקבע את השבת כיום מנוחה קבוע , אך ללא איסור מפורש לעשות מלאכה באופן אקראי . דיון מעניין בשאלה אם גר בעיצומו של תהליך גיור רשאי לשמור שבת , ראו בשו"ת בנין ציון ( הרב יעקב עטלינגער , גרמניה המאה התשע עשרה , ( סימן צא . ובחליפת המכתבים בין בעל ישמח לבב ( הרב ישועה שמעון חיים עובדיה ממרוקו , המאות התשע עשרה והעשרים ) ובין הרב יעקב זריהן ( טבריה , תחילת המאה העשרים , ( המובא בשו"ת ישמח לבב , סימן לג-מא . על מקוריותו של רעיון השבת בישראל ראו טור סיני , , 1955 עמ' . 228-205 על הביקורת בעולם ההלניסטי והרומי נגד השבת ראו משה דוד הר , " שנאת ישראל באימפריה הרומית לאור ספרות חז"ל" ( הר , תשכ"ט . ( הד לכך מובא במדרש בפי המן הרשע באומרו " ולמלך אין שווה להניחם" — בדברים אלה הוא מאשים את עם ישראל בבטלנות בשל שמירת השבת והמועדים ( אסתר רבה ז , יב , מובא אצל הר , שם . ( על

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help