sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:223

החברים בקהילת הקד › שה , ולא הלכה כללית בדיני ממונות — וחדל מלשמש כלי ניגוח במערכה כנגד "עם לבדד ישכון . " כל בן נכר לא יאכל בו הרחקתו של " כל בן נכר" מהשתתפות בקורבן הפסח מפורשת בתורה ( שמות יב , ג . ( זו הלכה יסודית במצוות הפסח הקשורה בטבורה למשמעותו של הקורבן . כך מסביר ר' מרדכי הכהן ( צפת , המאה השש עשרה ) את טעם האיסור על הנוכרים לאכול מקורבן הפסח : ורצה הקב"ה לקדשם ולטהרם ולהאכילם קודשי קדשים וקרבן ראשון שיקריבו יהיה להם ללבן גופם וליעשות כהנים נהנים משולחן גבוה , כמו שאמר : " ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש , " ולזה " כל בן נכר לא יאכל" ( פירוש שפתי כהן , צפת , המאה השש עשרה , לשמות יב , ג . ( הרחקתם של הגויים מהשתתפות באכילת קורבן פסח מצביעה על תפקידה הייחודי של יציאת מצרים בכינונו של עם ישראל כעם נבדל , עם סגולה . לכן בעת זיכרון הפסח וחגיגתו אין מקום לשתף זרים שאינם חלק מההוויה ומהחוויה הזאת . גוי מקיים מצוות אחד הביטויים המובהקים לכך שמצוות הקדושה נועדו לעם ישראל בלבד ואין שום מוטיבציה שכל העולם יקבלו אותן עליהם הוא האיסור שהוטל על גויים לקיים מצוות , לפחות אחדות מהן : 263 להרחבה בנושא זה ראו נתן דריפוס , " דיני ריבית בראי הכלכלה המודרנית" ( דריפוס , תשנ"ד ;( דוד משען , " היבטים הלכתיים ומשפטיים של היתר עיסקא" ( משען , תשנ"ט ;( אשר מאיר , " היבטים כלכליים וערכיים של עקיפת איסור ריבית" ( מאיר , תשנ"ו ;( אביעד הכהן , " בנקאות ללא ריבית ו'היתר עיסקא' ב'מדינה יהודית ודמוקרטית' — הלכה ואין מורין כן " ? ( הכהן , תשנ"ט . ( I

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help