sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

בישראל . זו הנחת היסוד . על גביה מציע הרמב"ם ארבע וריאציות למימוש ההלכה הזאת : כשהגויים הם " רשעי עולם" לא רק שלא חייבים להשיב אבדתם , אלא אסור להשיבה להם , שלא להחזיק ידיהם . אם יהיה קידוש השם בהשבת האבדה , יש להשיב אותה , ובמקום שיש חילול השם אם לא יחזיר , חייב להחזיר . ואילו בנוגע להצלת כלים , אף שהיא דומה בעיקרון להשבת אבדה , בכל זאת נהוג לסייע לנוכרי ולהציל את הכלים , אך לא מפני שיקולים של קידוש השם וחילולו , אלא מפני "דרכי שלום . " בעיני הרמב"ם ההבחנה במצוות השבת אבדה אינה בין ישראל לגויים , אלא בין מי שהוא " אחיך במצוות" למי שאינו כזה . לכן אסור להשיב אבדה גם לישראל רשע : לקח את האבידה ולא השיבה בטל מצות עשה ועבר על שני לאוין על לא תוכל להתעלם ועל לא תגזול . אפילו היה בעל האבידה רשע ואוכל נבילה לתיאבון וכיוצא בו מצוה להשיב אבידתו , אבל אוכל נבילה להכעיס הרי הוא מין והמינין מישראל והאפיקורוסים ועובדי עבודה זרה ומחללי שבת בפרהסיא אסור להחזיר להן אבדה כגוי ( רמב"ם , הלכות גזלה ואבדה , יא , ב . ( הרמב"ם אינו רואה ערך עצמי בהשבת אבדה לגוי , אלא רק במשמעות החיצונית של המעשה — ההיבט של קידוש השם בעיני הגוי . אלמלא השיקולים החיצוניים המתייחסים לשאלה כיצד ייראה הדבר בעיני הגוי ומה ההשפעה שתהיה להשבה או לאי ההשבה על יחסו לתורה , לנותן התורה או לעם ישראל , לא הייתה חובה לעשות זאת . במקור אחד בירושלמי ניתן להצביע על קיומו של ערך מוסרי ראשוני בהשבת אבדה לגוי . שמעון בן שטח הורה לתלמידיו ולפועליו להשיב מרגלית אבודה לגוי . כששאלו אותו : הלוא הכול מודים שאבדת גוי מותרת , ענה להם : מה אתון סברין שמעון בן שטח ברברון הוה [ מה אתם חושבים , שמעון בן שטח הוא ברברי [? ( ירושלמי , בבא מציעא ב , ג ח , ג . ( הטיעון " אני לא ברברי" בהקשר של העולם ההלניסטי שבו נאמרו הדברים משמעו — דרכם של בני תרבות להשיב אבדה , בניגוד לברברים . נמצא שהמצווה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help