sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:218

חמש פעמים חוזרת המילה " אחיך" בפסקה הקצרה של מצוות השבת אבדה בספר דברים . חכמים דייקו מכאן שאין חובה להשיב אבדה לגוי ( ויש אומרים שגם לבן ישראל מומר , עבודה זרה כו ע"ב , ( מלבד במקום שיש בו חילול השם ( בבא קמא קיג ע"ב . ( לא זו בלבד שאין חובה להשיב אבדה לגוי , אלא יש האומרים שהשבת אבדה לגוי היא מעשה מיותר , ואף פסול , אף כי אינו אסור : אמר רב יהודה אמר רב : המשיא את בתו לזקן והמשיא אשה לבנו קטן והמחזיר אבידה לנכרי , עליו הכתוב אומר : " למען ספות הרוה את הצמאה לא יאבה ה' סלח לו" ( סנהדרין עו ע"ב . ( מהצירוף של שלושת המעשים הפסולים והפסוק " ספות הרוה את הצמאה" אפשר להבין שמדובר במעשים הנראים כמעשים של מצווה , אך יש בהם פסול המבטל את ערך המצווה שבהם . לדברי רש"י הפסול בהשבת אבדה לנוכרי הוא בכך שהעושה כן אינו מבחין בין מעשה מצווה של ממש למעשה וולונטרי . לדעת הרמב"ם הפסול הוא בכך שהוא "מחזיק ידי עוברי עברה . " לעתים נדרש לחרוג משורת הדין ולקיים מצוות בעלות אופי של סולידריות לאומית גם כלפי אומות העולם משיקולים של תקינות היחסים עם הגויים , כפסקו של הרמב"ם : אבידת הגוי מותרת שנאמר : אבידת אחיך ( דברים כב , ג , ( והמחזירה הרי זה עובר עבירה , מפני שהוא מחזיק ידי רשעי עולם . ואם החזירה לקדש את השם כדי שיפארו את ישראל וידעו שהם בעלי אמונה הרי זה משובח . ובמקום שיש חלול השם אבידתו אסורה [ כלומר , אבדתו של הגוי אסורה לישראל , [ וחייב להחזירה . ובכל מקום מכניסין כליהם מפני הגנבים ככלי ישראל [ כאשר הישראלי רואה גנבים המסכנים רכושו של הגוי , עליו להגן עליו כעל רכושו של ישראל ] מפני דרכי שלום ( רמב"ם , הלכות גזלה ואבדה יא , ג . ( במערכת ההנמקות של הרמב"ם להלכות השבת אבדה אפשר לראות דגם אופייני למורכבותו של היחס לנוכרי בהלכה בכלל . אבדתו מותרת מכיוון שמצוות השבת אבדה אינה נחשבת ערך יסודי אנושי , כי אם מצווה של סולידריות ואחווה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help