sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

ממונו של גוי הלכה פסוקה היא שאסור לגנוב מן הגוי ולגזול אותו . בהלכת ההשבה של גזל הגוי אפשר לראות את המפגש בין שתי מערכות ההנמקה של המצוות : הגוזל את הגוי חייב להחזיר לגוי . חמור גזל הגוי מגזל ישראל : הגוזל את הגוי ונשבע ומת חייב להחזיר , מפני חילול השם ( תוספתא , בבא קמא י , טו . ( בהלכה זו הצטרפו שני המקורות , האנושי והלאומי . איסור הגזלה מן הגוי וחובת ההשבה לו מקורם בזכויות הקניין הטבעיות , האנושיות . לעתים מחמירים בגזל הגוי אף יותר מגזל ישראל , ואולם זאת משיקולים של טובת ישראל — קידוש השם שייגרם בכך , או החשש מפני חילול השם כאשר אין עושים כך . יש להבדיל בין הערך של קידוש השם וחילולו ובין החשש של " מפני איבה" או הערך של " מפני דרכי שלום . " הנימוק של קידוש השם מתייחס להכרת הערך של התורה והמצוות בעיני הגויים , וחילולו — גרימת ביזיון וזלזול . איבה ודרכי שלום , לעומת זה , הם שיקולים חברתיים של דאגה לטיב היחסים בין היהודים לנוכרים . אבדת נוכרי לצד ההכרה הבסיסית בזכויות הקניין והממון של הגוי , קיימות מצוות ממוניות המתקיימות בין בני ישראל ואינן חלות על אומות העולם . אלו הן מצוות האחווה , שאינן מבוססות על זכות הקניין הטבעית , אלא נובעות מן הסולידריות הפנימית של עובדי . 'ה יש מקרים שבהם אין שום ערך בקיומן של מצוות אלה כשמדובר בגוי . דוגמה בולטת לעניין זה היא מצוות השבת אבדה . לא תראה את ש › ר אחיך א › את שי › נדחים והתעלמת מהם השב תשיבם לאחיך : ואם לא קר › ב אחיך אליך ולא ידעת › ואספת › אל ת › ך ביתך והיה עמך עד דרש אחיך את › והשבת › ל : › וכן תעשה לחמר › וכן תעשה לשמלת › וכן תעשה לכל אבדת אחיך אשר תאבד ממנ › › מצאתה לא ת › כל להתעלם ( דברים כב , א-ג . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help