sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

עם זאת נמצאנו למדים שגם במערכת הקדושה היחס לגויים אינו רק יחס מבדל , ויש הלכות שנדרשת בהן התייחסות חיובית לגויים וסיוע להם משיקולים של טובת "ממלכת הכוהנים . " חשש איבה הנימוק " משום איבה , " האוסר לנקוט כלפי הגויים פעולות שיביאו לידי התעוררות שנאה כלפי ישראל , מנטרל את הרצון לנקוט כלפי הגויים סנקציות על שהפרו אף את החובות היסודיות שלהם בשבע מצוות בני נח . זה מובנו הפשוט והשכיח של " חשש איבה" בהלכה , ובפרשנות הגונה וקשובה לפשטם של הדברים אי אפשר להפיק ממנו עמדה אידאלית של רצון להפוך את האיבה לאהבה כלל אנושית ולהכליל את האומות בכלל " רעך כמוך . " עם זאת אין צורך לומר שהנימוק " משום איבה" קיים רק במקום שיש בו סכנה קיומית ליהודים מידם של הגויים . אפשר לראות בו גם שיקול למניעת מתחים חברתיים באופן כללי . הנימוק " משום איבה" הובא גם כשיקול שלא ליצור מתחים בתוך החברה היהודית עצמה בין חכמים ו"חברים" — אלו המשתייכים לחבורות שקיבלו על עצמן לדקדק בענייני טהרות ומעשרות — ובין עמי הארץ , גם בתקופה שידם של החכמים וה"חברים" אפשרה להם להתרחק מהם . בין מצוות אנושיות למצוות של אחווה נסקור עתה כמה מצוות שניכרת בהן ההבחנה בין החיובים כלפי ישראל לחיובים כלפי נוכרים כדי להמחיש את ההבדל בין שני סוגי המצוות . למצוא במקורות המסורתיים צידוק ממשי לסובלנות של מדינה ריבונית יהודית כלפי מפרי דת וכלפי גויים . לדבריו , " מפני דרכי שלום" ו"משום איבה" קיימים רק במקום שאין יד ישראל תקיפה . כנגד עמדה זו ראו הרב חיים דוד הלוי , " דרכי שלום ביחסים שבין יהודים לשאינם יהודים" ( הלוי , תשמ"ח . ( 258 ראו בספרו של יצחק דב גילת , פרקים בהשתלשלות ההלכה ( גילת , תשנ"ב , עמ' . ( 215-213

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help